پاورپوینت فصل چهارم 4 ( تیزهوشی )کتاب روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی جلد اول مولف فاطمه قاسملو
در قالب ppt و در 17 اسلاید و قابل ویرایش
قسمتی از متن فایل::
تیزهوشی
تعریف سنتی :
تعریف سنتی تیزهوشی (سرآمدی) براساس هوش عمومی است که به وسیله آزمون های هوشی انفرادی سنجیده میشود.
از این منظر که یک دیدگاه کمی برای تعریف تیزهوشی تلقی میگردد، به گودگی تیزهوش گفته میشود که در آزمونهای استاندارد هوش نمره وی نسبت به همسالان خود دو انحراف معیار بالاتر از میانگین (بهره هوشی ۱۳۰ به بالا) باشد
تغییرات در تعریف تیزهوشی :
در سالهای اخیر نارضایتی گسترده ای در برابر کاربرد بهره هوشی به عنوان تنها عامل تعیین کننده تیزهوشی به وجود آمده است. دلایلی که برای این نارضایتی عنوان شده است. عبارت است از:
محدودیتهایی که در آزمونهای هوشی وجود دارند.
مفهوم سازی تازه از ماهیت هوش
تحقیقات و فرضیه های جدیدی که درباره کیفیت و چگونگی هوش ارائه شده است.
تعاریف هوش در طی سالهای اخیر بیشتر در یکی از این سه مقوله زیر جای گرفته اند:
نظریه های هوش و تیزهوشی :
نظریه شناختی پیاژه
تعریف هوش از دیدگاه پیاژه پدیده ای پویا که از همان بدو تولد باعث سازگاری فرد با محیط و ایجاد تعادل در وی میگردد. پیاژه معتقد است سازگاری آدم با محیط از راه درون سازی و برون سازی صورت میگیرد.
نظریه شناختی پیازه درباره هوش بیشتر به فرایند کارکرد هوش توجه دارد تا مقدار بازده آن
بینه :
نخستین آزمونی که درباره سنجش هوش کلی ابداع شد تست بینه بود که هدف از اجرای آن پیشگویی میزان عقب ماندگیهای درسی کودکان در مدرسه بود.
بینه سنجش هوش براساس سن عقلی و سن تقویمی را مطرح کرد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643