پکیج و پروتکل آموزشی ابراز وجود
در قالب word و در 23 صفحه و قابل ویرایش
توضیحات تکمیلی::
تعریف نظری ابراز وجود
ابراز وجود به مسیری اطلاق میشود که افراد برای ابراز خود با دفاع از خود و حقوقشان به عنوان یک فرد در پیش میگیرند. افراد با درجات بالای ابراز وجود تمایل دارند که ایستادگی کنند و به دیگران اجازه سوء استفاده از خود را نمیدهند (پاول، هیکسون، امسپاری، ریچموند، مکروکسی، ۲۰۱۴).
لبراز وجود عملکردی است که دارای جنبه های شناختی، هیجانی و رفتاری است و بیانگر توانمندی فرد در برخورد موثر با خواسته های محیطی است. ابراز وجود به عنوان توانايی که يک فرد جهت دفاع از خود و نیز توانايی «نه گفتن« به تقاضاهايی که فرد نمیخواهد انجام بدهد در نظر گرفته میشود. در دهه های اخیر مفهوم ابراز وجود گسترده تر شده است. به طوری که شايستگی بین فردی در تعارضات و توانايی حفظ روابط را نیز در بر میگیرد(بکر، کرون، ون بلکام، و ورمی، 2008 به نقل از آدام ريتا، 2010).
تعریف عملیاتی ابراز وجود:
منظور از ابراز وجود در این پژوهش بسته آموزشی تدوین شده است که در ۸ جلسه آموزشی 5/1ساعته به آزمودنی ها آموزش داده میشود.
جلسه اول: برقراری رابطه با اعضای گروه آشنایی اعضا با کار گروه و آشنایی با مفهوم ابراز وجود و این که ابراز وجود چگونه میتواند به بالا بردن کیفیت زندگی افراد کمک کند. اجرای پیش آزمون.
جلسه دوم: شناساندن فواید جرأت ورزی به دانش آموزان، شناساندن کارکردهای جرأت ورزی به دانش آموزان و بیان مضرات عدم جرأت ورزی
جلسه سوم: ایجاد توانایی تشخیص حقوق فردی، تشخیص حقوق اجتماعی، رسیدن به حقوق مسلم خود بدون پایمال کردن حق و حقوق دیگران و تبیین مفهوم عزت نفس و لزوم اهمیت آن در روابط فردی و اجتماعی.
جلسه چهارم: آشنایی دانش آموزان با رفتار جرأت مندانه و تفاوت آن با رفتارهای دیگر.
جلسه پنجم: شناساندن افکار زیر بنایی رفتار و پیش فرض های ذهنی، شناساندن احساسات زیر بتایی رفتار.
جلسه ششم: شناساندن راه های مؤثر برای مبارزه با افکار منفی به دانش آموزان
جلسه هفتم: آموزش مهارت گوش کردن فعال به دانش آموزان
جلسه هشتم: آموزش فنون مؤثر به دانش آموز در ارتباط با انتقادهای سازنده و غیر سازنده
شرح جلسات پروتکل آموزشی ابراز وجود
جلسه اول:
در این جلسه ابتدا جهت آشنا شدن هر چه بیشتر اعضا با یکدیگر و همچنین آشنا شدن رهبر با آنان از ها خواسته شد که هر کدام خود را معرفی نموده و ۳ نکته مثبت و منفی از شخصیت خود را برای اعضای گروه بیان کنند و بدین ترتیب سایر اعضای گروه با تأیید و عدم صفات انتخابی مشخص مورد نظر، نظر خود را مطرح نمایند و بازخوردهای لازم را به یکدیگر در این زمینه بدهند.
در ادامه این جلسه، قوانین و اهداف تشکیل جلسات تبیین شد. از جمله:
۱-گوش دادن فعال اعضا به یکدیگر
۲- حضور منظم و مشارکت فعالانه در بحث های گروهی
۳- وقت شناسی و حفظ سکوت و آرامش و نظم در طول جلسات
۴-احترام متقابل به نظرات و عقاید یکدیگر
۵- داشتن صداقت در بیان احساسات و چگونگی رفتار و عملکرد خود
۶-رازداری و به تبع آن تقویت روحیه اعتماد به گروه درمانی و نتایج آن.
و در ادامه جلسه با نوشتن واژه ابراز وجود بر روی تخته از دانش آموزان خواسته شد که در مورد این واژه توضیح بدهند که ابراز وجود چیست ؟ و این که اصلا تا حالا آیا این کلمه شنیده اند یا خیر؟ چه چیز در مورد آن میدانند؟ بعد از این که دانش آموزان به صورت داوطلبانه نظرات خود را بیان کردند معلم ابراز وجود را تعریف و به بیان ویژگی های آن میپردازد.
۱- آشنایی با مفهوم ابراز وجود : ابراز وجود یعنی :
احترام گذاشتن به خود و دیگران به عقاید و باورها و افکار و احساسات دیگران به اندازه عقاید و احساسات و باور های خود ما اهمیت دارد .
توانایی بیان خویشتن به صورت روشن و شایسته
ارج نهادن به افکار و احساسات خود، عزت و حرمت قائل شدن برای خود، شناخت نقاط قوت و محدودیت های خود
جسارت داشتن، پذیرش مسئولیت و انتخاب های خود، خودمان تصمیم بگیریم نه اینکه دستخوش پیشامد ها گردیم و یا تابع تصمیم های دیگران باشیم.
افراد دیگر و یا شرایط را به خاطر آنچه که رخ میدهد ملامت نکنیم .
قضاوت منفی در مورد خود نداشتن. (آتش پور و همکاران، ۱۳۸۵)
رد کردن تقاضای غیر منطقی دیگران بدون اضطراب و ناراحتی
بیان برخی محدودیت های شخصی
آغاز روابط اجتماعی، شروع صحبت با غریبه ها
ابراز احساسات مثبت، پذیرش تعریف در مورد خود
توانایی گفتن پاسخ منفی در صورت لزوم (موسوی زاده، ۱۳۸۹).
وقتی دانش آموزان با ابراز وجود آشنا شدند معلم در مورد کیفیت زندگی صحبت میکند. اینکه همه ی ما دوست داریم زندگی بهتری داشته باشیم یا از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار باشیم حالا شما فکر میکنید که ابراز وجود چه کمکی میتواند در ارتقا بخشیدن به کیفیت زندگی ما داشته باشد؟ بعد از جویا شدن نظرات دانش آموزان و تکمیل کردن نظرات آنها سپس تکالیفی برای منزل دانش آموزان در نظر گرفته شد.
1-خودتان را برای سه نفر از نزدیکان معرفی نموده و به چگونگی معرفی خود و به دنبال آن برخورد های مثبت و منفی حاصل از این معرفی دقت نمایند.
2- از سه نفر از نزدیکان خود بخواهند که خود را برای آنها معرفی کرده و سپس به او بازخورد های مثبت و منفی بدهند.
۳- طبق تعاریفی که در مورد ابراز وجود گفته شد چقدر فکر میکنید در طول روز جرأت مندانه رفتار میکنید؟
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643