مقاله و مبانی نظری توسعه پایدار ساختمانها و امنیت بهداشت ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری توسعه پایدار ساختمانها و امنیت بهداشت

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری توسعه پایدار ساختمانها و امنیت بهداشت
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری توسعه پایدار ساختمانها و امنیت بهداشت

در قالب word, ودر 51 صفحه و قابل ویرایش

 

 

 

فهرست مطالب::
مروری بر تحقیقات انجام شده    9
2-2-تعریف توسعه پایدار    11
2-3- 3 رکن توسعه پایدار    12
2-4-گزارش بروندلند و توسعه پایدار    13
2-5-دستور کار 2030 برای توسعه پایدار    13
2-6-  17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل    13
2-7-اهداف توسعه پایدار    14
2-8-ملزومات توسعه پایدار    20
2-9-نقش توسعه پایدار در محیط زیست    21
2-10-توسعه پایدار ساختمان‌ها    23
2-11-مدیریت بهداشت و توسعه پایدار    24
2-12-رابطه میان ایمنی و توسعه پایدار    30
2-13-بلایای طبیعی    30
2-14-آتش سوزی ها    30
2-15-سیل و خشکسالی    31
2-16-طوفان ها و گردبادها    31
2-17-مواد خطرناک    31
2-18-4 مدل‌سازی معادلات ساختاری PLS    32
2-19-مهمترین دلایل استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری    33
2-20-ارزیابی نتایج PLS-SEM    34
2-21-پیشینه پژوهش    35
2-21-1-پیشینه‌های داخلی پژوهش    35
2-21-2-پیشینه‌های خارجی پژوهش    41

منابع فارسی

منابع لاتین

 
 
2-1 مقدمه
پایداری پایه و اساس چارچوب جهانی پیشرو امروزی برای همکاری های بین المللی است. توسعه پایدار توسعه ای است که نیازهای زمان حال را بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای برآوردن نیازهای خود برآورده کند. توسعه پایدار این ایده است که جوامع بشری باید زندگی کنند و نیازهای خود را بدون به خطر انداختن توانایی نسل های آینده برای برآوردن نیازهای خود برآورده کنند. انقلاب صنعتی با ظهور ایده توسعه پایدار مرتبط است. از نیمه دوم قرن نوزدهم، جوامع غربی شروع به کشف کردند که فعالیت های اقتصادی و صنعتی آنها تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست و تعادل اجتماعی دارد. چندین بحران اکولوژیکی و اجتماعی در جهان رخ داد و آگاهی را افزایش داد که به یک مدل پایدارتر نیاز است. رشد جمعیت جهان، صنعتی شدن، تولید آلودگی، تولید مواد غذایی و کاهش منابع تجدید ناپذیر - با در نظر گرفتن سناریویی که در آن این متغیرها به طور تصاعدی رشد کردند و توانایی فناوری برای افزایش منابع خطی بود، تجزیه و تحلیل شد. قوی‌ترین سناریوی پایانی این بود که اگر انسان هیچ محدودیتی برای رشد قائل نشود، در پایان قرن بیست و یکم فروپاشی اقتصادی و اجتماعی رخ خواهد داد. پس از بیش از 4 دهه، به نظر می‌رسد این پیش بینی ها در مورد آلودگی و پیامدهای آن - که توسعه پایدار را تهدید می‌کند - درست باشد [1]. توسعه پایدار یک اصل سازماندهی برای دستیابی به اهداف توسعه انسانی است و در عین حال توانایی سیستم های طبیعی برای ارائه منابع طبیعی و خدمات اکوسیستمی را که اقتصاد و جامعه به آن وابسته است، حفظ می‌کند. نتیجه مطلوب، وضعیتی از جامعه است که در آن از شرایط زندگی و منابع برای تداوم رفع نیازهای انسان بدون تضعیف یکپارچگی و ثبات سیستم طبیعی استفاده شود [1].
توسعه پایدار اولین بار با فرآیند ریو که در اجلاس زمین در سال 1992 در ریودوژانیرو آغاز شد، نهادینه شد. در سال 2015 مجمع عمومی سازمان ملل متحد اهداف توسعه پایدار به تصویب رساند و توضیح داد که چگونه اهداف برای دستیابی به توسعه پایدار در سطح جهانی یکپارچه و غیرقابل تقسیم هستند. آنها به چالش های جهانی از جمله فقر، نابرابری، تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست، صلح و عدالت می‌پردازند

دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، که توسط همه کشورهای عضو سازمان ملل در سال 2015 به تصویب رسید، طرحی مشترک برای صلح و رفاه برای مردم و کره زمین، در حال حاضر و آینده فراهم می‌کند. در قلب آن، 17 هدف توسعه پایدار (SDGs) قرار دارد که فراخوانی فوری برای اقدام همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در یک مشارکت جهانی است. تمامی کشورها می‌دانند که پایان دادن به فقر و سایر محرومیت‌ها باید همراه با استراتژی‌هایی باشد که سلامت و آموزش را بهبود می‌بخشد، نابرابری را کاهش می‌دهد و رشد اقتصادی را تحریک می‌کند - همه اینها در عین حال که با تغییرات آب و هوایی مقابله کرده و برای حفظ اقیانوس‌ها و جنگل‌ها تلاش می‌کنیم. اهداف توسعه توسعه پایدار مبتنی بر دهه ها کار کشورها و سازمان ملل متحد، از جمله وزارت امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد بوده است. در ژوئن 1992، در اجلاس سران زمین در ریودوژانیرو، برزیل، بیش از 178 کشور دستور کار 21 را به تصویب رساندند، برنامه جامع اقدام برای ایجاد یک مشارکت جهانی برای توسعه پایدار به منظور بهبود زندگی انسان ها و حفاظت از محیط زیست. کشورهای عضو در اجلاس سران هزاره در سپتامبر 2000 در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به اتفاق آرا اعلامیه هزاره را تصویب کردند. این اجلاس منجر به تدوین هشت هدف توسعه هزاره (MDG) برای کاهش فقر شدید تا سال 2015 شد.


2-6-  17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل
در این بخش 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل بیان شده‌اند. در ادامه هر یک از آنها به تفصیل بررسی خواهند شد.
•    پایان دادن به فقر
•    گرسنگی صفر
•    تندرستی و تندرستی
•    آموزش با کیفیت
•    برابری جنسیتی
•    آب تمیز و سرویس بهداشتی
•    انرژی مقرون به صرفه و پاک
•    کار شایسته و رشد اقتصادی
•    صنعت، نوآوری و زیرساخت
•    نابرابری ها را کاهش داد
•    شهرها و جوامع پایدار
•    مصرف و تولید مسئولانه
•    اقدام اقلیمی
•    زندگی زیر آب
•    زندگی در خشکی
•    صلح، عدالت و نهادهای قوی
•    مشارکت برای اهداف

 

 

پیشینه‌های خارجی پژوهش
دسترسی و مشارکت در تولید و انتشار دانش به عنوان یک کاتالیزور برای توسعه در دستور کار SDG شناخته شده است [59]. R4L که در سال 2002 تأسیس شد، یک مشارکت عمومی-خصوصی است که برای فراهم کردن دسترسی آنلاین مؤسسات در LMICها به محتوای با کیفیت بالا، مبتنی بر شواهد و بررسی شده ایجاد شده است [60]. این برنامه با یک دیدگاه کل نگر که شامل یک رویکرد چند بخشی برای پرداختن به توسعه جهانی است، توسعه یافته است. در حال حاضر، R4L از پنج برنامه به هم پیوسته تشکیل شده است: تحقیق برای سلامت (Hinari)، تحقیق در کشاورزی (AGORA)، تحقیق در محیط زیست (OARE)، تحقیق برای توسعه و نوآوری (ARDI)، و تحقیق برای عدالت جهانی (GOALI).
فراتر از دسترسی به ادبیات، R4L یک پلت فرم مرکزی را فراهم می‌کند که LMIC ها را به هم متصل می‌کند، و فعالیت های اصلی برای رسیدگی به جنبه های ضمنی چرخه تولید پژوهش/دانش که باید برای تولید شواهد مرتبط و در دسترس همه ذینفعان وجود داشته باشد، خدمت می‌کند. در طی چند دهه گذشته، R4L به "یک ورودی زیرساختی حیاتی در توسعه سیاست‌های مبتنی بر شواهد و اولویت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است که شانس تحقق SDGs را به حداکثر می‌رساند" [61]. این تکامل را می‌توان به چهار مرحله تقسیم کرد که نشان دهنده چگونگی توسعه مداوم برنامه ها در راستای رشد و نیازهای جامعه است: فاز 1) دسترسی به اطلاعات (P1)، فاز 2) سواد اطلاعات سلامت و آموزش کاربر نهایی (P2)، فاز 3) ظرفیت سازی (P3) و فاز 4) توسعه شبکه ها و همکاری ها (P4).

مرحله 1 - دسترسی به اطلاعات
برنامه های R4L به عنوان یک کاتالیزور برای دسترسی به اطلاعات در LMICها شناخته شده اند [16-18]. پاسخ دهندگان به نظرسنجی تأثیر هیناری [62] اذعان داشتند که استفاده از این منبع توانایی آنها را برای دسترسی به یافته های تحقیق، انجام تحقیقات با نتایج قابل اجرا در داخل کشور و بهبود مهارت های نوشتاری علمی آنها بهبود بخشیده است [62]. تا سال 2018، مجموعه‌های Hinari به تعداد زیادی منابع با کیفیت بالا افزایش یافت که برای شناسایی به عنوان منبعی که قادر به پشتیبانی از برنامه‌های آموزش پزشکی است کافی بود [63]. با وجود موفقیت و پیشرفت های کلی، هنوز راه حل کاملی نیست. حتی در سال 2020، یافته‌های بررسی کاربران Research4Life 2020 به این نتیجه رسیدند که برای کسانی که از این منبع استفاده می‌کنند ارزش زیادی دارد. با این حال، نیاز مداوم به ایجاد آگاهی گسترده تر و ارائه آموزش و پشتیبانی مداوم وجود دارد

پیشینه داخلی::
عزیزی و همکاران [54] در سال 1399 به بررسی نقش فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان در دستیابی به اهداف توسعه پایدار در زمینه طراحی معماری پرداختند. محققان بیان داشتند آورد انقلاب صنعتی هستند منجر به تشدید ظهور جنبش ها و نظریاتی در نیمه دوم قرن بیستم با هدف دستیابی به توسعه ای متوازن در زمینه های مختلف گردید که در این خصوص می‌توان به نظریه توسعه پایدار اشاره نمود. دستیابی به اهداف توسعه پایدار در حیطه معماری مستلزم توجه به تمامی ابعاد زیست محیطی ، اقتصادی و اجتماعی است. بررسی های انجام شده گواه آن است که معماری پایدار و بویژه جنبش های متاخر تر مرتبط با آن که در حوزه های طراحی و ساخت از تکنولوژی های نوین بهره می‌برند متناسب با چنین اهدافی هستند. در این میان تکنولوژی های طراحی رایانه ای به عنوان ابزاری تاثیر گذار در جهت تامین اهداف پایداری به ایفای نقش پرداخته اند. در این پژوهش به بررسی میزان تاثیر گذاری کاربست تکنولوژی مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در مراحل مختلف فرآیند طراحی در جهت دستیابی به اهداف پایداری پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است. در این راستا شاخص های مربوط به کاربست BIM در تامین پایداری از منابع کتابخانه ای و با مطالعه نمونه های موردی که شامل ساختمان های پایداری است که فرآیند طراحی‌ آنها بر پایه BIM بوده، استخراج گشته اند. و با انجام تحلیل سلسله مراتبی بر مبنای معیار های بدست آمده از مبانی نظری این نتیجه بدست آمده که عمده تاثیر گذاری BIM در راستای دستیابی به پایداری بواسطه امکان استفاده از تحلیل های دینامیک در مراحل اولیه طراحی به ویژه تهیه طرح مفهومی و همچنین بستر سازی جهت برقراری تعاملات موثر میان مهندسین و سایر ذی نفعان بوده است.
والی و موسوی [55] در سال 1400 به بررسی فن آوری انرژی تجدید پذیر خورشیدی جهت توسعه پایدار ساختمان با استفاده از سیستم تهویه مطبوع طبیعی در ساختمان با رویکرد مصرف بهینه انرژی پرداختند. در این مطالعه اشاره شد که مهم ترین بعد مجزای بعد خورشید در ارتباط با ساختمان سازی، استفاده ی بصری از آن است و این یعنی نور خورشید (آفتاب)، تابش و چشم انداز؛ تابش مستقیم آفتاب به بدن انسان را می‌توان در نواحی خاصی محصور کرد که مردم در این مکان ها اوقات فراغت و استراحت خود را می‌گذرانند، (مثل نواحی خارج از خانه، بالکن ها، حیاط، گلخانه، و ایوان ها ...). معماری خورشیدی باید بتواند شرایط راحت و مطلوبی را برای صرف مدت زمان طولانی در چنین نواحی فراهم آورد. در نواحی که منابع انرژی و زیربنایی انتقال انرژی وجود دارد، استفاده از این نوع انرژی ها، باید از طریق شکل واقعی ساختمان سازی به حداکثر برسد. سوخت و اشتعال و استفاده از سوخت های فسیلی باید به طرز جدی کاهش یابد، ارتباط میان ساختمان سازی و طبیعت باید تا آن جا بهبود یابد که یک همزیستی میان این دو ایجاد شود. روشنایی کامل این قسمت ها، حس بصری و احساس رفاه و راحتی افراد را تقویت می‌کند. فضاهای بازی که می‌توان در‌ آنها قدم زد، بازی کرد و یا اوقات فراغت را در آن گذراند، باید تحت تاثیر کامل نور و گرمای طبیعی خورشید باشند. این نوع کاربرد مستقیم یا انفعالی انرژی خورشیدی، از نظر تکنولوژی خورشیدی، نسبت به استفاده از نور خورشید در فضاهای داخلی ساختمان، دارای کارایی بالاتری است. صرفه جویی در مصرف انرژی از طریق بهره وری انرژی در ساختمان بسیار برجسته است و دارای اهمیت بسزایی در سراسر جهان است. چهار جنبه اصلی برای بهره وری انرژی در یک ساختمان شامل موارد زیر است و اولین و مهمترین عامل آن، طراحی ساختمان است. هم چنین در مرحله دوم انفعال انرژی تقریبا صفر قبل از ساخت واقعی است. استفاده از مصالح ساختمانی با انرژی کم در حین ساخت، سومین استفاده از تجهیزات کارآمد انرژی در ساخت و ساز است. برای نیاز کم به انرژی عملیاتی و در آخر ادغام فن آوری های انرژی تجدیدپذیر برای برنامه های مختلف این جنبه ها با استفاده از سیستم پیشنهادی تهویه مطبوع بدر ساختمان سازی و اثرات زیست محیطی آن بطور خلاصه در این مقاله به همراه اقتصاد آنها مورد بحث قرار گرفته است. باتوجه به اهمیت انرژی خورشیدی باعث می‌گردد که به انرژی سبز دستیابی و کاهش آلودگی در این برهه زمانی است و این امر باعث توجه و اهمیت بخشیدن و توجه نمودن به این مقوله می‌گردد و با درنظر داشتن اینکه محوریت این پژوهش در راستای فن آوری های انرژی تجدید پذیر (انرژی خورشیدی ) جهت توسعه پایدار ساختمان با استفاده از پیاده کردن سیستم تهویه مطبوع طبیعی در ساختمان سازی با رویکرد مصرف بهینه انرژی و تاثیر انرژی خورشیدی بر تهویه مطبوع با است.

 

 

قسمتی از منابع::

 

کسمایی، کامران؛ احسانفر، کیمیا؛ حاجی¬مرزبان، سحر؛ حسینی، میرمحمد؛ (1399)، " نمای سبز و تأثیر آن بر زندگی انسان، محیط زیست و نقش آن در معماری پایدار "، نشریه علمی تخصصی شباک، سال ششم، شماره 2( پیاپی: 35، )خرداد 1511
نصیرزاده، الناز؛ شفیعی، محمد؛ (1397)، "بررسی رویکرد ساختمان سبز و سازگار با محیط زیست در طراحی ساختمان¬های اداری جهت بهینه سازی و ذخیره از انرژی" معماری شناسی، نشریه اختصاصی معماری و شهرسازی ایران، سال اول شماره 6.

طیاری، نادره و فریدونیان دشتی، کامبیز،1399،مروری بر پرکاربردترین سیستم های رتبه بندی ساختمان سبز براساس معیار توسعه پایدار در ایران،دومین کنفرانس مدیریت شهری، و شهرسازی و معماری با رویکرد اقتصاد و عمران شهری،تبریز.
جباری، امید و هنر، مجید و صفایی، مهدی،1399،مروری بر مفاهیم ساختمان سبز در توسعه پایدار،هفتمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و ششمین نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران،تهران.
بهرامی، مریم و ثابت، عباس،1398،ساختمان سبز نگاهی جدید در راستای توسعه پایدار،نخستین کنفرانس ملی مدیریت، اخلاق و کسب و کار،شیراز
دربان، علی؛ جوادنیا، مینا؛ (1397)، "معماری سبز گامی به سوی معماری پایدار"، معماری شناسی، نشریه اختصاصی معماری و شهرسازی ایران.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643