پروتکل درمان شناختی رفتاری (CBT) ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

پروتکل درمان شناختی رفتاری (CBT)

(0)
(0)

مقاله

پروتکل درمان شناختی رفتاری (CBT)
رنگ و مدل کالا
مقاله
تعداد
+
_
عدد
22,000 تومان
موجود

توضیحات

پکیج(پروتکل) درمان شناختی رفتاری (CBT)

در قالب word و در 25 صفحه و قابل ویرایش

 

 

قسمتی از متن فایل::
برنامه آموزش گروه درمانی شناختی رفتاری در 9 جلسه 90-60 دقیقه ای روی گروه آزمایش صورت پذیرفت
روان درمانی گروهی شناختی رفتاری، مشتمل بر 9 جلسه درمانی( هر جلسه 90 الی 60 دقیقه) است. محتوای جلسه ها بر مبنای رویکرد شناختی رفتاری، در چارچوب طرح درمانی ویلدرموت (2008) در 9 جلسه طراحی گردیده است.
خلاصه جلسات
جلسه اول: معارفه و آشنایی اعضای گروه با یکدیگر، مطرح کردن قوانین گروهی، آشنایی اعضای گروه با ماهیت بیماریشان و نقش عوامل روانشناختی در بروز و تشدید علائم، معرفی رویکرد درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس، بررسی انتظارات اعضا از شرکت در گروه و آموزش تکنیک تن آرامی در تمام جلسات درمانی آموزش آموزش تکنیک تن آرام (در تمام جلسات درمانی آموزش تن آرامی انجام میگرفت).
جلسه دوم و سوم: آموزش الگوی شناختی به بیماران، معرفی افکار خودآیند، ارائه برگه های ثبت افکار ناکارآمد، شناسایی افکار برانگیزاننده ی علائم بیماری واحساسات ناخوشایند، بررسی مشکلات احتمالی در ثبت افکار و شناسایی هیجانات و کمک به حل‌ آنها .
جلسه چهارم و پنجم: چالش با افکار و باورهای غیرمنطقی، معرفی چالش ها به عنوان راهکارهایی برای به مبارزه طلبیدن افکار و باورهای غیرمنطقی و در نهایت تغییردادن آنها، چالش عملی با افکار و باورهای غیرمنطقی که اعضای گروه در طول هفته یادداشت کرده اند و اجرای مدل ABC کریر.
جلسه ششم و هفتم: آموزش مدیریت استرس، حل مسأله، آموزش ابراز وجود و آموزش برنامه ریزی فعالیت ها، بحث راجع به شیوه حل مسأله به عنوان روشی جهت مقابله با نگرانی، آموزش سه سبک رفتاری منفعلانه، جرأت ورزانه و پرخاشگرانه در موقعیتهای ارتباطی برای تقویت ابراز وجود، آموزش تنظیم وقت و برنامه ریزی جهت انجام فعالیت ها.
جلسه هشتم: خلاصه کردن و جمع بندی مطالب هفت جلسه گذشته، معرفی چند کتاب به منظور آشنایی بیشتر با شناخت درمانی،توجه دادن بیماران به باورهای بینابینی و فرض های زیربنایی، گرفتن بازخورد از بیماران نسبت به جلسات درمانی .
جلسه نهم : پیشگیری از عود
1- بررسی تکلیف جلسه قبل
2- برنامه ریزی برای پیشگیری از عود
3- بیان ضرورت تمرین مهارتهای کسب شده در طول جلسات
4- ارزیابی پیشرفت کار و مهارتهای کسب شده
تعریف مفهومی
درمان شناختی رفتاری: گروه درمانی شناختی رفتاری ( CBT) و درمانهای دارویی، دو پیشرفت عمده در درمان افسردگی طی 41 سال گذشته هستند. درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که به بیماران کمک می‌کند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر می‌گذارد، نایل گردند. درمان شناختی رفتاری در حال حاضر برای درمان تعداد زیادی از اختلالات، از جمله هراس ها(فوبیا)، اعتیاد، افسردگی و اضطراب به کار گرفته می‌شود. درمان شناختی رفتاری عموماً کوتاه مدت است و بر کمک به بیماران در پرداختن به یک مشکل خاص تمرکز دارد. در خلال دوره درمان، فرد یاد می‌گیرد که چگونه الگوهای فکری مخرّب یا مزاحمی که دارای تأثیرات منفی بر روی رفتارش هستند راشناسایی کند و تغییر دهد(رجبی، 1385، ص 122).
پروتکل درمان شناختی رفتاری (CBT)
جلسه های مداخله
روان درمانی گروهی شناختی رفتاری مشتمل بر ۹ جلسه درمانی (هر جلسه ۹۰-۶۰ دقیقه) است. محتوای جلسه ها بر مبنای رویکرد شناختی رفتاری، در چارچوب طرح درمانی ویلدر موت (۲۰۰۸) در ۹ جلسه طراحی گردیده است. در هر جلسه، ابتدا هدف از تشکیل جلسه، سپس موضوعات مربوط به آن جلسه، مطرح می‌شود و اعضای گروه، با بحث و تبادل نظر به بررسی مطالب می‌پردازند. در پایان هر جلسه، مطالب جمع بندی شده و تکلیفی برای جلسه می‌بعد به صورت تایپ شده ارائه می‌شود.

جلسه اول: آشنایی
1- معرفی: شرکت کنندگان خود را معرفی کرده و می‌گویند چرا تصمیم به شرکت در جلسات گروهی شناختی رفتاری گرفته اند.
۲- ارائه اطلاعات پایه ای در مورد روان درمانی شناختی رفتاری
۳- بیان علت برگزاری این جلسات و هدف گروه درمانی شناختی رفتاری
۴- بیان و شرح اصول رازداری و دادن اطمینان خاطر به مراجعان که اطلاعاتشان کاملا محرمانه است
5- بیان قوانین و اصول جلسات درمان
۶- انجام تکلیف به صورت تمرینی برای آشنایی بیشتر اعضای گروه برای انجام تکالیف
۷- گرفتن پیش آزمون

 

 

 

نمونه دیگر پروتکا در رابطه با این زمینه

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

2 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643