مقاله و مبانی نظری مدیریت منابع انسانی الکترونیک ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات فایل

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مفاهیم مدیریت منابع انسانی الکترونیک (فصل دوم)

در قالب WORD ودر 76 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

مقدمه    14
1-2) مدیریت منابع انسانی الکترونیک    15
  1-1-2) تعاریف و پیشینه مدیریت منابع انسانی الکترونیک    15
  2-1-2) تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی    16
  3-1-2) مقایسه مدیریت منابع انسانی سنتی و مدیریت منابع انسانی الکترونیک    18
  4-1-2) پیامد‌‌‌‌های مدیریت منابع انسانی الکترونیک برای روانشناسی سازمانی و صنعتی    20
  5-1-2) مزایا و معایب مدیریت منابع انسانی الکترونیک    21
  6-1-2) واحد مدیریت منابع انسانی مجازی    24
  7-1-2) کاهش هزینهها از طریق مدیریت منابع انسانی الکترونیک    26
  8-1-2) زنجیره ارزش مدیریت منابع انسانی الکترونیک    28
    1-8-1-2) برنامهریزی، مدیریت و ارتباطات منابع انسانی الکترونیکی    28
    2-8-1-2) بدست آوردن منابع انسانی، جذب، کارمندیابی، گزینش و حفظ و نگهداری    30
    3-8-1-2) مدیریت عملکرد الکترونیکی    33
    4-8-1-2) نظام پاداش دهی و جبران خدمات منابع انسانی الکترونیکی    34
    5-8-1-2) توسعه منابع انسانی الکترونیکی    36
    6-8-1-2) تعهد کارمند    39
  9-1-2) همافزایی الکترونیکی و مدیریت منابع انسانی الکترونیک    39
  10-1-2) اجزاء مدیریت منابع انسانی الکترونیک    41
  11-1-2) مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک    42
  12-1-2) اهداف مدیریت منابع انسانی الکترونیک    44
  13-1-2) نتایج استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک    44
  14-1-2) انواع مدیریت منابع انسانی الکترونیک    45
  15-1-2) تاثیرات مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر نقش‌‌‌‌های منابع انسانی    51
  16-1-2) فناوری نیروی کار در ده سال اینده    52
2-2) عوامل تاثیرگذار بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک    53
  1-2-2) عوامل فناورانه    53
    1-1-2-2 ) کابرد ها و ویژگی ها    54
    2-1-2-2 ) زیر ساخت‌‌‌‌های تکنولوژیکی    54
    3-1-2-2 ) استانداردسازی زبان    54
    4-1-2-2 ) محتوای سیستم سفارشی شده    54
  2-2-2) عوامل سازمانی    55
    1-2-2-2 ) ویژگی‌‌‌‌های جمعیت شناختی    55
    2-2-2-2 ) دانش و مهارت ها    56
    3-2-2-2 ) گارانتی کردن اطلاعات محرمانه وداده‌‌‌‌های درونی    56
    4-2-2-2 ) منابع مالی    56
    5-2-2-2 ) طرح    57
  3-2-2) عوامل رفتاری    57
    1-3-2-2 ) فرهنگ سازمانی    57
    2-3-2-2 ) مهارت‌‌‌‌های متخصصان و کارکنان در رابطه با IT    58
    3-3-2-2 ) رهبری    58
    4-3-2-2 ) عوامل روانشناختی    58
    5-3-2-2 ) حمایت و تعهد    59
    6-3-2-2 ) اموزش کارکنان منابع انسانی و مدیریت    59
    7-3-2-2 ) میزان عجین شدن کارکنان منابع انسانی یا سهامداران با سیستم‌‌‌‌های e-HRM    60
  4-2-2) عوامل محیطی    60
    1-4-2-2 ) حضور اتحادیه    60
    2-4-2-2 ) توسعه اقتصادی کشور    60
    3-4-2-2 ) فرهنگ کشور    60
3-2) شاخصه‌‌‌‌های موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک    63
  1-3-2) کارت امتیازی متوازن    63
  2-3-2) کارت امتیازی متوازن برای سیستم‌‌‌‌های اطلاعاتی    65
4-2) پیشینه تحقیق    67

منابع

 


مقدمه
پدیده فناوری اطلاعات، حقیقتاً واقع‌‌‌‌های برای قرن تلقی میشود چرا که تقریباً در تمام ابعاد زندگی بشر به نوعی حضور یافته و ایفای نقش مینماید. اینکه این مقوله تا این اندازه رشد یافته و اثر گذار شده است به طبیعت و گستردگی و ارتباط آن با علوم و مفاهیم مختلف مربوط میشود. در حوزه منابع انسانی نیز نقش فناوری اطلاعات اگر بیشتر از این نقش در سایر زمینهها نباشد، کمتر نیست زیرا حوزه منابع انسانی نیز چون پدیده فناوری اطلاعات گستر‌‌‌‌های وسیع داشته و ضمن جمع آمدن با ابزاری چون فناوری اطلاعات، اثر بخشی و تاثیر گذاری خود را تا حد نسبتاً قابل توجهی بالا برده است.
سالهاست که صاحب نظران و اندیشمندان علوم مدیریت و بویژه منابع انسانی به اهمیت سرمای‌‌‌‌های به نام انسان یا نیروی انسانی پی برده و به وجه برتری آن اذعان داشتهاند. بارها جملاتی با مضامینی همچون" در دنیای کسب و کار مدرن کنونی این انسان و نیروی انسانی است که وجه تمایز و برتری یک سازمان محسوب میگردد و نه فناوری و ابزارآلات پیشرفته آن" را شنیدهایم. از این رو بسیاری از متخصصان علوم مدیریت ترجیح میدهند از واژه سرمایه انسانی به جای منابع انسانی استفاده کنند تا از این طریق توجه خود را به اهمیت شناخت انسان و کارکنان بعنوان سرمایه اصلی سازمان و نه فقط یک منبع در جهت افزایش سود، معطوف سازند. در عصر کنونی که عصر اینترنت و انفجار اطلاعات نامیده میشود و عصر تسلط ابزار‌‌‌‌های الکترونیک بر پدیده‌‌‌‌های جهانی و علوم و از جمله مدیریت محسوب میشود، به یقین انسانها یا کارکنان امروزی نیز بیش از کارکنان دیروزی از فناوری‌‌‌‌های نوین در حوزه فناوری اطلاعات آگاهی دارند، در این میان مدیران منابع انسانی تا چه میزان از پدیدهها و ابزار‌‌‌‌های نوین آگاهی داشته و آنها را به کار بستهاند؟ آیا ایشان خود را برای رویارویی با چالشها و فرصتهایی که دنیای الکترونیک در پیش روی آنها قرار داده است مهیا ساختهاند تا از حالت سنتی و کارکرد‌‌‌‌های قدیمی خود رها و نقشی مهمتر و استراتژیک را ایفا کنند؟
به گفته پروفسور "جان سالیوان"، استاد مباحث مدیریت منابع انسانی در دانشگاه سان فرانسیسکو، "مدیریت منابع انسانی باید نقشی تازه و استراتژیک برای خود بیابد زیرا در غیر اینصورت خیلی زود منسوخ شده و از دور خارج خواهد شد". پروفسور "دیوید آلریش" استاد مدیریت اجرایی دانشگاه میشیگان نیز بر این عقیده است که " در نهایت متخصصان و کارکرد‌‌‌‌های منابع انسانی حذف و برونسپاری یا اتوماسیون خواهند شد، بنابر این مدیران منابع انسانی مجبورند صرفاً به دنبال ایفای نقشی متفاوت و استراتژیک برای سازمان خود باشند تا از روند تحولات عقب نمانند". البته واضح است که چنین امری محقق نخواهد شد مگر با آشتی میان منابع انسانی و بخش فناوری اطلاعات و اجرای کارکرد‌‌‌‌های نوینی همچون مدیریت دانش یا مدیریت دانایی که در حال حاضر به دلیل عدم شناخت و بکارگیری ابزار‌‌‌‌های لازم، منابع انسانی اختیار آنها را از دست داده است (Weekes, Sue(2002)،ترجمه نوری زاده ،1384؛ 8).

1-2) مدیریت منابع انسانی الکترونیک
1-1-2) تعاریف و پیشینه مدیریت منابع انسانی الکترونیک
مدیریت منابع انسانی الکترونیک، یک مفهوم کاملاً جدید ناست و از اوایل دهه 1990 (زمانی که مفهوم تجارت الکترونیک به سرعت جهان تجارت را در نوردید) مورد استفاده قرار گرفته است(Lepak & Snell, 1998; Olivas-Lujan, Ramirez, Zapata-Cantu, 2007) عبارت مدیریت منابع انسانی الکترونیک به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت اما هنوز یک تعریف پذیرفته شده جهانی در مورد آن وجود ندارد.
این واژه اغلب مترادف با واژه‌‌‌‌های مشابه، نظیر منابع انسانی مبتنی بر وب (Walker, 2001)، سیستم‌‌‌‌های اطلاعاتی منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی مجازی، اینترآنت منابع انسانی، سیستم‌‌‌‌های مدیریت منابع انسانی مبتنی بر کامپیوتر و پورتال‌‌‌‌های منابع انسانی Ruel, H., Bondarouk, T. & Looise, J.K. ,2004)) در نظر گرفته میشود.
این اصطلاحات دارای معنای مشابهی هستند اما به منظور دنبال کردن اهداف این تحقیق از اصطلاح مدیریت منابع انسانی الکترونیک استفاده خواهد شد. باندراک و روئل ( 2004) مدیریت منابع انسانی الکترونیک را بعنوان " راهی برای اجرای استراتژیها، خط مشیها و شیوه‌‌‌‌های منابع انسانی در سازمانها از طریق یک پشتیبان هدایت شده و آگاه با استفاده کامل از کانال‌‌‌‌های مبتنی بر فناوری وب " تعریف کردهاند. همین نویسندگان در تحقیق بعدی خود این تعریف را بسط داده و بعد ارتباطات منابع انسانی الکترونیک را هم اضافه کردند، جایی که کارمند و کارفرمایان از طریق مدیریت منابع انسانی الکترونیک میتوانند درباره محتوای منابع انسانی به طور اثر بخشتری با هم ارتباط برقرار نمایند. (Bondarouk & Ruel, 2006)
مدیریت منابع انسانی الکترونیک همچنین بعنوان مجموع‌‌‌‌های از دانش، قواعد و بهترین شیوهها در نظر گرفته میشود که منجر به مدیریت منابع انسانی اثر بخش میشود .(Walker, 2001) وائر منز و ون ولدهوون، مدیریت منابع انسانی الکترونیک را " بعنوان پشتیبانی اداری از کارکرد منابع انسانی در سازمانها بوسیله استفاده از فناوری اینترنت" تعریف میکنند. اما همچنین بر اهمیت درک این نکته تاکید دارند که معرفی مدیریت منابع انسانی الکترونیک ممکن است منجر به تغییر در محتوا و موضعگیری نقش منابع انسانی شود. اتخاذ فناوری‌‌‌‌های مبتنی بر وب برای کارکرد منابع انسانی شامل ترکیب دو جز است: استفاده از رسانه الکترونیکی و مشارکت فعال افراد در این فرآیند( Voermans & van Veldhoven, 2007) .
این افراد جز اصلی در پشت فناوری میباشند. این افراد هستند که نوعی فناوری را به کار میگیرند که به سازمانها کمک میکند تا هزینه‌‌‌‌های اداری را کاهش دهند، رضایت و ارتباطات کارمندان را بهبود بخشند، امکان دسترسی به موقع به اطلاعات را فراهم سازند در حالیکه بطور همزمان هزینه و زمان پردازش را کاهش میدهند (Hawking, Stein & Foster, 2004). مدیریت منابع انسانی الکترونیک همچنین در برگیرنده سهامداران بیشتری علاوه بر پرسنل موجود در واحد منابع انسانی و کسب و کار بوده و شامل متقاضیان شغل و کارمندان تمام سطوح است. مدیریت منابع انسانی الکترونیک و استفاده از فناوری‌‌‌‌های مبتنی بر وب برای شیوهها وخط مشی‌‌‌‌های مدیریت منابع انسانی در درون زندگی سازمانی در حال رشد است.(Bondarouk & Ruel, 2004)
مدیریت منابع انسانی الکترونیک بعنوان فصل مشترک بین مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات است. واتسون وایات، این مفاهیم را بعنوان " استفاده از هر نوع فناوری که مدیران و کارمندان را در جهت دسترسی مستقیم به منابع انسانی و دیگر خدمات محیط کار برای ارتباطات، عملکرد و گزارشدهی، مدیریت تیمی، مدیریت دانش و یادگیری توانا میسازد" تعریف میکند .(Olivas-Lujan et al., 2007)
2-1-2) تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی
تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت منابع انسانی را میتوان در سه مرحله از کاربرد آن مورد بررسی قرار داد:

1.    اتوماسیون یا خودکار شدن: در این مرحله از فناوری اطلاعات به منظور مکانیزه کردن سیستم‌‌‌‌های دستی و کاهش نیاز به افراد برای انجام کار‌‌‌‌های روزمره استفاده میشود که حجم کار‌‌‌‌های روتین اداری را کاهش میدهد. افراد فرصت بیشتری برای فکر کردن پیدا کرده و می‌توانند قابلیت‌‌‌‌های شناختی خود را بکار بگیرند و بیشتر به تفسیر اطلاعات بپردازند. در این حالت فناوری اطلاعات میتواند از طریق به جریان انداختن امور عملیاتی وکاهش بار اداری، بر جنبه‌‌‌‌های عملیاتی منابع انسانی تاثیر بگذارد و ساختار آن را تغییر دهد. مثلاً پیشرفت‌‌‌‌های فناوری اطلاعات موجب شده که سازمانها از طریق واگذاری برخی فعالیتها به متخصصان خدمات فناوری اطلاعات، این خدمات را به نحوی کارآمدتر و اثر بخش تر از داخل سازمان تامین کنند .
2.    اطلاع رسانی و اطلاعات: وقتی فناوری اطلاعات، اطلاعات را ارائه میدهد فراتر از مرحله خودکار شدن و اتوماسیون ظاهر میشود تا اثر بخشی را افزایش دهد. اطلاع رسانی فناوری اطلاعات سطح شفافیت فعالیت ها، حوادث و اهداف را بالا می‌برد. زیرا افراد اطلاعات بیشتر و عمیقتری درباره فرآیند‌‌‌‌های اساسی تولید و اداره سازمان کسب میکنند و در مورد آنچه در سازمان یا واحدشان رخ میدهد، بیشتر میدانند. در این حالت فناوری اطلاعات با افزایش سطح کیفیت خدمات و کاهش زمان دسترسی میتواند بر جنبه‌‌‌‌های ارتباطی منابع انسانی تاثیر بگذارد .
3.    تحول آفرینی: فناوری اطلاعات شرکت را به عملیات و اقدامات تجاری جدید مجهز میکند و تحول آفرینی، خلاقیت، دانش و اطلاعات، منابع عمده و اصلی سازمان میشود. در این بعد، فناوری اطلاعات در ابداع محصول، خدمت و استراتژیک مشارکت میکند، همانگونه که در افزایش انعطافپذیری و مزیت رقابتی مشارکت دارد. در این حالت فناوری اطلاعات امکان برقراری ارتباط با فراسوی مرز‌‌‌‌های جغرافیایی و سهیم شدن در اطلاعات آنها را فراهم میکند. بعبارتی محدودیت‌‌‌‌های زمان و مکان حذف میشود. در نتیجه مدیران منابع انسانی با یک فرآیند جدید مواجه شده و خارج از چارچوب کنونی فکر میکنند و نوع-آوری‌‌‌‌های جدیدی را شکل میدهند ( Gardner, Lepak & Bartol, 2003 ) .
مدیریت منابع انسانی الکترونیک در راستای اتوماسیون تراکنشها، فناوری اطلاعات را بعنوان ابزار کاربردی در اختیار گرفته و از طریق طراحی زیر سیستم‌‌‌‌های زیر پتانسیل مناسب را در اختیار مدیران قرار داده است: (نظری، 1391)

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156