مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش موفق ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش موفق

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش موفق
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
45,000 تومان
موجود

توضیحات

مقاله و مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش موفق

در قالب word و در 19 صفحه و قابل ویرایش ودارای منابع 1403 و 2023

 

 

فهرست مطالب

هوش موفق
تعریف هوش
نظریه‌های اصلی هوش
هوش موفق
مولفه‌های هوش موفق
هوش تحلیلی یا ترکیبی
هوش عملی
هوش خلاق
برنامه کاربردی در کلاس درس
آموزش هوش موفق
پیشینه تحقیق

منابع

 


هوش موفق
تعریف هوش
هوش یکی از موضوعات مورد بحث در روانشناسی است، اما هیچ تعریف استانداردی وجود ندارد. برخی از محققان پیشنهاد کرده‌اند که هوش یک توانایی واحد و کلی است. سایر تئوری‌های هوش معتقدند که هوش طیفی از استعدادها، مهارت‌ها و استعدادها را در بر می‌گیرد (ژانگ و لو، 2021). هوش به طرق مختلفی تعریف شده است: ظرفیت انتزاع، منطق، درک، خودآگاهی، یادگیری، دانش عاطفی، استدلال، برنامه‌ریزی، خلاقیت ، تفکر انتقادی و حل مسئله. به طور کلی، می‌توان هوش موفق را توانایی درک یا استنتاج اطلاعات و حفظ آن به عنوان دانشی برای اعمال رفتارهای انطباقی در یک محیط یا زمینه توصیف کرد. هوش انسانی، کیفیت ذهنی که شامل توانایی‌های یادگیری از تجربه، سازگاری با موقعیت‌های جدید، درک و مدیریت مفاهیم انتزاعی و استفاده از دانش برای دستکاری محیط خود است (پئی و همکاران، 2019).
بسیاری از تحقیقات محققان در زمینه هوش از تلاش آن‌ها برای تعیین دقیق اینکه هوش چیست ناشی می‌شود. محققین مختلف در تعاریف خود بر جنبه‌های مختلف هوش تاکید کرده‌اند. به عنوان مثال، در یک نشست در سال 1921، روانشناسان آمریکایی لوئیس ترمن و ادوارد ال. ثورندایک در مورد تعریف هوش اختلاف نظر داشتند، ترمن بر توانایی تفکر انتزاعی و ثورندایک بر یادگیری و توانایی پاسخ دادن خوب به سؤالات تأکید کرد (وارنر، 2019). با این حال، اخیراً، روانشناسان به طور کلی توافق کرده‌اند که سازگاری با محیط، کلید درک اینکه هوش چیست و چه کاری انجام می‌دهد، است. چنین سازگاری ممکن است در شرایط مختلفی رخ دهد: یک دانش‌آموز در مدرسه مطالب را باید به گونه ای بداند تا توانایی انجام تکالیفش را به خوبی داشته باشد. پزشکی که بیمار را با علائم ناآشنا معالجه می‌کند در مورد بیماری زمینه‌ای یاد می‌گیرد. یا یک هنرمند یک نقاشی را دوباره کار می‌کند تا برداشتی منسجم‌تر را منتقل کند. در بیشتر موارد، سازگاری شامل ایجاد تغییر در خود به منظور کنار آمدن مؤثرتر با محیط است، اما همچنین می‌تواند به معنای تغییر محیط یا یافتن محیط کاملاً جدید باشد (راسل، 2018).
انطباق مؤثر بر تعدادی از فرآیندهای شناختی مانند ادراک، یادگیری، حافظه، استدلال و حل مسئله استوار است. بنابراین، تأکید اصلی در تعریف هوش این است که به خودی خود یک فرآیند شناختی یا ذهنی نیست، بلکه ترکیبی انتخابی از این فرآیندها است که به طور هدفمند به سمت سازگاری مؤثر هدایت می‌شود (ژانگ و لو، 2021). بنابراین، پزشکی که در مورد یک بیماری جدید می‌آموزد، با درک مطالب مربوط به بیماری در ادبیات پزشکی، یادگیری آنچه حاوی مطالب است، به خاطر سپردن جنبه‌های حیاتی که برای درمان بیمار مورد نیاز است، و سپس با استفاده از دلیل برای حل مشکل استفاده از بیماری سازگار می‌شود. اطلاعات مربوط به نیازهای بیمار در مجموع، هوش نه به عنوان یک توانایی واحد، بلکه به عنوان ترکیبی مؤثر از بسیاری از توانایی‌ها در نظر گرفته شده است. با این حال، همیشه برای محققین این موضوع آشکار نبوده است. در واقع، بیشتر تاریخ این رشته حول بحث هایی در مورد ماهیت و توانایی هایی است که هوش را تشکیل می‌دهند (راسل، 2018).


مولفه‌های هوش موفق
نظریه هوش موفق استرنبرگ هوش را به سه جزء تقسیم می‌کند که با هم کار می‌کنند: تحلیلی یا ترکیبی، عملی یا زمینه‌ای و خلاق یا تجربی.
هوش تحلیلی یا ترکیبی
هوش تحلیلی یا جزئی به فرآیندهای ذهنی درجه بالاتری اشاره دارد که در حل مسئله دخیل هستند. به طور خلاصه، توانایی تحلیل در فرآیند تجزیه و تحلیل، ارزیابی، انتقاد، استدلال، قضاوت و غیره مورد نیاز است. هوش تحلیلی شامل توانایی هایی مانند توانایی انجام تحلیل و مقایسه یک موضوع یا دیدگاه است (ساتنبرگ، 2021). توانایی نقد و قضاوت در جنبه‌های مختلف یک موضوع نیز از ویژگی‌های هوش تحلیلی است. علاوه بر این، هوش تحلیلی می‌تواند شامل توانایی ارزیابی و قضاوت باشد (کمندی، 1399). موضوع مورد تجزیه و تحلیل می‌تواند از یک اثر هنری تا حل یک مشکل علمی پیچیده باشد. موضوع مطالعه می‌تواند تقریباً هر چیزی باشد. به گفته استرنبرگ، این تمرین توانایی‌های تحلیلی است که بسیار مهم است. مؤلفه تحلیلی توسط هاوارد و همکاران (2001) به این صورت تعریف شده است: توانایی‌های تحلیلی آن‌هایی هستند که برای تجزیه و تحلیل، ارزیابی، توضیح، و مقایسه یا تضاد مورد نیاز هستند. هر هوشی مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای متفکران تحلیلی، ما آن‌ها را دانش‌آموز خوب مدرسه می‌دانیم. آن‌ها دارای ذهنیت آکادمیک هستند و در ایده ‌های نظری خوب هستند. در اینجا هاوارد و همکارانش دوباره آمده است: کلیشه دانش‌آموزانی که توانایی‌های تحلیلی بالایی دارند، «دانش‌آموز خوب» است، یعنی چنین دانش‌آموزانی در انواع وظایفی که در سیستم مدارس ایالات متحده تقویت می‌شوند، سرآمد هستند (سانی، 2017).
افرادی که هوش تحلیلی بالایی دارند در آزمون‌های استاندارد پتانسیل تحصیلی برتر دیده می‌شوند. این شکل از هوش بر مهارت تحصیلی تمرکز دارد. استرنبرگ نظریه فرعی مؤلفه‌ای را با استعداد تحلیلی مرتبط کرد. این یکی از سه نوع استعدادی است که استرنبرگ به رسمیت می‌شناسد. استعداد تحلیلی در توانایی از بین بردن مشکلات و توانایی دیدن راه حل هایی که اغلب دیده نمی‌شوند تأثیرگذار است. متأسفانه، افرادی که فقط این نوع را دارند در ایجاد ایده‌های منحصر به فرد خودشان مهارت ندارند. این شکل از استعداد نوعی است که اغلب مورد آزمایش قرار می‌گیرد (فونکه، 2022).


پیشینه پژوهش
پژوهش های داخلی
آبرود و شیرازی تهرانی(1402) پژوهشی تحت عنوان اثربخشی آموزش هوش موفق بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام دادند. طرح پژوهش نیمه آزمایشی یه صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان شهر لردگان بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای و بر اساس ملاک های ورود تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آموزش هوش موفق و۱۵ نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنسن (۱۹۷۰) و جلسات آموزشی هوش موفق بود. داده ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیری با استفاده از نرم افزار SPSS-۲۷ تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش هوش موفق بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم تاثیر دارد.

پژوهش های خارجی
کامیل و رشید (2022) در پژوهشی با عنوان اثربخشی یک راهبرد پیشنهادی تدریس مبتنی بر تئوری هوش موفق در رشد مهارت‌های خلاقیت در ریاضی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به این نتیجه رسیدند که بین میانگین نمرات دانش‌آموزان گروه آزمایشی در پس‌آزمون برای آزمون مهارت‌های خلاقیت در ریاضیات و انگیزش پیشرفت با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود داشت.
آزید و مد علی (2020) در پژوهشی با عنوان تأثیر آموزش تعاملی هوش موفق بر مهارت‌های تفکر تحلیلی، خلاق و عملی و انگیزه پیشرفت دانشجویان دانشگاه اوتارا مالزی به این نتیجه رسیدند که رویکرد تدریس استفاده از آموزش تعاملی هوش موفق در افزایش مهارت‌های تفکر تحلیلی، خلاق و عملی و نیز انگیزش تحصیلی دانشجویان مؤثر بوده است.

منابع
آبرود، محمد، شیرازی تهرانی، علیرضا(1402). اثربخشی آموزش هوش موفق بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم،دومین همایش بین المللی علوم تربیتی، مشاوره، روانشناسی و علوم اجتماعی،همدان،https://civilica.com/doc/1757120
آبرود، محمد(1402). مقایسه اثربخشی آموزش هوش موفق و آموزش راهبردهای یادگیری بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران.
Borgonovi F., Pokropek M., Pokropek,A.(2023).Relations between academic boredom, academic achievement, ICT use, and teacher enthusiasm among adolescents. Computers & Education,2001-20. 104807. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104807.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643