مقاله و مبانی نظری بانکداری الکترونیکی و بانکداری موبایلی ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات فایل

مبانی نظری وپیشینه تحقیق بانکداری الکترونیکی و بانکداری موبایلی

در قالب WORD و در 51 صفحه و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب
2-1)مقدمه    13
بخش اول:بانکداری الکترونیکی
2-1-1) بانکداری الکترونیکی    15
2-1-2) انواع بانکداری الکترونیکی    15
2-1-3)خدمات بانکداری الکترونیکی    16
2-1-4) سطوح بانکداری الکترونیکی    18
2-1-5 )زیرساخت های مورد نیاز تکنولوژی بانکداری الکترونیکی    19
2-1-6)مقایسه بانکداری الکترونیکی با بانکداری سنتی    22
2-1-7)بانکداری الکترونیکی در ایران    23
بخش دوم :بانکداری موبایلی
2-2-1)مقدمه    25
2-2-2)بانکداری موبایلی    26
2-2-3)استانداردهای و پروتکل های مورد استفاده در بانکداری موبایلی    26
2-2-4) خدمات ارائه شده در بانکداری موبایلی    28
2-2-5) فناوری موبایل    29
2-2-6 )روش های ارائه خدمات بانکداری موبایلی    30
2-2- 6-1) بانکداری SMS    31
2-2-6-2) بانکداری WAP    31
2-2-6-3 ) بانکداری موبایلی PDA    32
2-2- 6-4) بانکداری موبایلی با کیت ابزار – SIM    32
2-2- 6-5 )بانکداری موبایلی با جاوا    32
2-2- 7) مزایای بانکداری موبایلی    33
2-2-8) معایب بانکداری موبایلی    34
2-2-9)چالش‌های بانکداری موبایلی    35
2-2 -10 ) مدیریت امنیت اطلاعات ضرورت حیاتی بانکداری موبایلی    38
2-2- 11 ) حفاظت سه بعدی از اطلاعات سازمان    39
2-2 -12 ) تمرکز بر امنیت    39
2-2 -13 ) تأیید اعتبار مشتری در بانکداری موبایلی    40
2-2- 14 ) نظارت برتداوم ارائه خدمات    40
2-2-15) قصد رفتاری در بانکداری موبایلی    40
2-2-16) سودمندی ادراک شده    41
2-2-17)سهولت استفاده ادراک شده    41
2-2-18) ریسک    42
2-2-19) ریسک پذیری    42
2-2-20) منابع ریسک    44
2-2- 21) ابعاد ریسک    44
بخش سوم:مدل وپیشینه تحقیق
2-3-1) مدل پذیرش تکنولوژی(TAM)    49
2-3-2)پیشینه تحقیق    50

منابع


2-1)مقدمه
به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های مختلف اقتصادی و بازرگانی، تأثیرات شگرف این پدیده را بیش از پیش نمایان ساخته است. رشد و گسترش روز افزون فناوری اطلاعات، انقلابی را در ابعاد مختلف زندگی انسانها و عملکرد سازمانها ایجاد کرده است .ظهور انفجار گونه اینترنت به عنوان یکی از کانالهای اصلی توزیع جهان گستر کالاها، خدمات و حتی مشاغل مدیریتی و حرفه‌ای ( 2001Druker,) از یکسو و افزایش تقاضای دسترسی به اینترنت برای در یافت اطلاعات و خدمات که موجب تحت تأثیر قراردادن روش های کار و زندگی شده است (2001Carrow,). از سویی دیگر موجب بروز پدیده هایی چون کسب و کار الکترونیک، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک شده است. و تحولات چشمگیری در عرصه بانکداری در جهان به واسطه الکترونیک حاصل شده است خدماتی از قبیل بانکداری اینترنتی، بانکداری موبایلی و... این امر ما را ترغیب می‌کند که نگاهی دقیقتر به ویژگی های مختلف این صنعت داشته باشیم.
بنابراین شایسته است در بازار رقابت کنونی بانکها هرچه سریعتر برای حفظ مشتریان خویش چاره اندیشی کنند. بانکداری امروز شیوه های نو آورانه، مشتری مدار مؤثر، ارائه تکنولوژی های کار آمد و سرویس دهی و خدمات مورد نظر مشتری را طلب می‌کند که هر بانکی در این امور موفق تر عمل کند در بازار رقابتی نیز موفق به جذب منابع بیشتر و در نتیجه دوام با بقای دائمی و بهره وری بالاتر خواهد شد. و این در حالی است که بانکداری الکترونیک و زیر مجمو عه های آن اثر بخش ترین گزینه فراروی بانکها برای تحقق این اهداف است(دهدشتی، 1388،98). در این فصل به مرور تئوری ها ونظریه ها ی مربوط به متغیرهای تحقیق پرداخته می‌شود در بخش نخست به بانکداری الکترونیکی وتاریخچه و تعاریف آن، در بخش دوم بانکداری موبایلی به طور تخصصی بحث خواهد شد و بخش سوم نیزبه مدل و به پیشینه تحقیق پرداخته می‌شود.

 

2-1-1) بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی یکی از مظاهر عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه اقتصادی است. بانکداری الکترونیکی، انقلابی در شیوه ها و رویه های تجاری گذشته ایجاد کرده و سرعت وصرفه جویی را در بهترین وجه جامه عمل پوشانده است. بانکداری الکترونیکی دارای سطوح مختلف بوده و به تناسب هر کدام می‌توان تعریف خاصی را ارائه کرد اما آنچه که در تمامی سطوح می‌توان مشاهده کرد استفاده از سیستمهای نرم افزاری رایانه ایی و همچنین اطلاعات بانکی قابل پردازش به صورت دیجیتالی است.که در اختیار رایانه قرار می‌گیرد .
هرچقدر به سمت سطوح بالاتر یعنی بانکداری الکترونیکی کامل حرکت نماییم، عملیات دستی کمتر، سیستم‌های رایانه‌ای متمرکزتر، شبکه قابل دسترسی گسترده‌تر، محدودیت زمانی و مکانی کمتر و در نهایت، امنیت اطلاعات بانکی بیشتر خواهد بود. بنابراین تعریف کلی از بانکداری الکترونیکی عبارتست از: ارائه خدمات بانکی از طریق یک شبکه رایانه ای عمومی قابل دسترسی (اینترنت) که از امنیت بالایی بر خوردار است. به بیان دیگر بانکداری الکترونیکی عبارتست از استفاده از فناوری پیشرفته شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی برای انتقال وجوه در سیستم بانکداری.(انتقال الکترونیک وجوه و بانکداری الکترونیکی،ص 30)
در بانکداری سنتی خدمات مورد نیاز مشتری در ساختمان بانک و در ساعتهای اداری که به صورت کلی بین 8 صبح تا 5 عصر ارائه می‌شود. مشتریان هیچگاه از این شرایط رازی نیستند آنها در طول روز در محل کار هستند و بعد از آن به کارهای مربوط به خود و خانواده شان می‌پردازند. در این حالت یک تضاد آشکار بین خواسته‌های آنها و توانایی‌های ما به عنوان خدمات دهنده بانکی شکل می‌گیرد. برای این مسأله چه می‌توان کرد؟                                                                                     
پاسخ منطقی استفاده از کانالهای الکترونیکی همچنین اینترنت، شبکه‌های تلفن همراه مبتنی بر پرو تکل‌های کاربردی بی سیم، تلفن‌های خودکار، شبکه خود پردازها، سرویس‌های پیام کوتاه و... است. چرا که این سرویس ها امکان انجام تراکنش ها در هر مکانی بدون محدودیت زمانی فراهم میکند.
2-1-2) انواع بانکداری الکترونیکی
بطور کلی بانکداری الکترونیک را می‌توان به انواع ذیل تقسیم نمود :( 2000 Fisher,)
    بانکداری خانگی
مشتریان بانکها از طریق رایانه‌های شخصی و با استفاده از مودم و همچنین یک خط تلفن می‌توانند به اطلاعات رایانه مرکزی بانکها در اینترنت یا اینترانت دسترسی پیدا کرده و آنگاه عملیات بانکی خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری خانگی عبارت است از انجام تقریباً کلیه عملیات بانکی از طریق رایانه‌های شخصی موجود در منازل و با استفاده از خطوط مخابراتی.
    بانکداری از راه دور
شتاب و رشد بانکداری از راه دور، از سالهای 1980 به بعد با استفاده از تلفنهای همراه در دنیا آغاز شد. این رشد در حقیقت با گسترش شبکه های بی سیم و تلفنهای همراه و قابلیت وصل شدن تلفنهای همراه به اینترنت موجب گردید تا مشتریان بانکها از هر نقطه‌ای دسترسی به حسابهای خود در بانک را داشته باشند و بتوانند عملیات بانکی خود را انجام دهند و پدیده جدید به نام بانکداری از راه دور را بوجود آوردند.
    بانکداری اینترنتی
بانکداری اینترنتی را می‌توان به معنی انجام کلیه عملیات بانکی از طریق وب سایت ایجاد شده تو سط بانک، در اینترنت دانست. یعنی در بانکداری اینترنتی، اینترنت به عنوان شبکه گسترده جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد). 2000Furst, )
    تلفن بانک
در حال حاضر بانکها بانصب بردهای الکترونیکی بر روی تلفن بانک بر روی رایانه های مرکزی شبکه های داخلی و شبکه های متمرکز، امکان پاسخگویی خودکار به مشتریان را فراهم کرده اند، کاربران با در اختیار داشتن تلفنهای مجهز به سیتم تن – از طریق ایجاد ارتباط با تلفن بانک – امکان دریافت صور تحساب وآگاهی از موجودی حساب خود را دارند.
    بانکداری از طریق تلویزیون کابلی
در شیوه بانکداری از طریق تلویزیون کابلی، با استفاده از یک سیستم کنترل از راه دور و انتخاب کانال تلویزیونی مربوط به بانک، مشتریان می‌توانند بسیاری از عملیات بانکی را از طریق تلفن عادی پیگیری و به انجام برسانند.
2-1-3)خدمات بانکداری الکترونیک
انواع خدمات اصلی بانکداری الکترونیک عبارتند از :( 1999Essigger, )
1.دستگاه خود پرداز
2.انتقال منابع مالی الکترونیکی نقطه فروش(EFTPOS)
3.خدمات از راه دور
4. کارتهای هوشمند
    دستگاه خودپرداز
خود پرداز، ماشین خودکاری است که از طریق آن می‌توان خدمات بانکی به مشتریان ارائه داد. این خدمات عبارتند از :
- دریافت پول
- دریافت مانده حساب
- ارائه خدمات در زمینه انواع سپرده
- دستور پرداخت به حساب سایرسازمانها و ارگانها دریافت صورتحسابها                  
ژاپن دارای بیشترین سرانه خودپرداز در جهان است، بطوریکه با جمعیت 110 میلیون نفری، 280000 خودپرداز را دارا است.در مقایسه، امریکا با 250 میلیون جمعیت تنها 65000 خود پرداز است. در اروپا، می‌توان از اسپانیا به عنوان بیشترین دارنده خودپرداز نام برد که برای هر یک میلیون نفر، 765 خود پرداز وجود دارد.
    انتقال منابع الکترونیکی از نقطه فروش(EFTPOS)
EFTPOS یک روش پرداخت الکترونیکی است که شامل پرداخت بهای کالا و خدمات و سپس بدهکاران الکترونیکی حساب مشتری است. ایده EFTPOS برای اولین بار در سال 1980 ارائه شد مهمترین مزایای EFTPOS شامل موارد زیر است:(1999 Essigger,)
1) مشتریان با استفاده از این، با آسودگی و با سرعت خریدشان را انجام می‌دهند و نیاز به حمل پول ندارند.                                                                                                                2)فروشنده می‌تواند خدمات خود به مشتریان را از این طریق گسترش دهد، چون مشتریان بدهکار شدن را دوست دارند و همچنین مشکلات موجود در ارتباط با وجوه نقد نیز کاهش می‌یابد (دزدی و تقلب) بانک علاوه بر پاسخگویی به درخواست مشتریان، متعاقباً موجب افزایش حجم سپرده های خود نیز می‌شود.
    خدمات از راه دور
به طور کلی می‌توان دو نوع خدمات از راه دور را نام برد که عبارتند از :
1) استفاده از فناوری سیستم های پاسخگوی خودکار که مشتریان از تلفن مجهز به سیستم تن استفاده می‌کند و با وارد نمودن اعدادی ،خدماتی به آنان ارائه می‌شود. در بعضی از سیستمهای پاسخگویی خودکار نرم افزاری وجود دارد که کلمات را تشخیص می‌دهد.
2) نوع دوم خدمات از راه دور به این صورت است که از یک اپراتور جهت پاسخگویی استفاده می‌شود، نه از سیستم های پاسخگویی الکترونیکی، گاهی دیده شده است در برخی موارد در کنار یک سیستم پاسخگوی خودکار از یک اپراتور نیز برای برخی تبادلات روزمره استفاده شده است .
    کارتهای هوشمند
کارت هوشمند در بردارنده یک مدار الکترونیکی به شکل تراشه است که جهت نقل و انتقال، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات بکار می‌رود. انتقال اطلاعات می‌تواند با به وسیله اتصالاتی که برروی سطح کارت وجود دارد و بدون اتصال و از طریق میدانهای مغناطیسی انجام شود. کارتهای هوشمند نسبت به کارتهای مغناطیسی از حجم وذخیره بیشتری برخوردارند، بطوری که دارای مدارهای با بیش از 20 کیلو بایت حافظه هستند و انتظار می‌رود این رقم در نسلهای جدیدتر تراشه چند برابر شود.
2-1-4) سطوح بانکداری الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی را میتوان بر اساس دامنه و فضای اصلی انتقال الکترونیکی وجوه و فناوری اطلاعات و ارتباط به دو سطح تقسیم کرده و مورد بررسی قرار داد:(گودرزی وزبیدی ،115،1387)
الف)بانکداری الکترونیکی مصرف کننده(در سطح مشتری)
منظور از بانکداری الکترونیکی مصرف کننده ،آن بخش از بانکداری الکترونیکی است که توسط اشخاص و مشتریان حقیقی بانک مورد استفاده قرار میگیرد. به بیان دیگر ،آن بخش از بانکداری است که مشتریان و مصرف کنندگان نهایی با آن سرو کار دارند. این بخش از بانکداری الکترونیکی مبتنی بر ابزارهایی نظیر ماشینهای خود پرداز (ATM)،پایانه های فروش (POS) و مشتمل بر بانکداری تلفنی، بانکداری خانگی / دفتری و بانکداری اینترنتی است

 

مقاله و مبانی نظری بانکداری الکترونیکی

مقاله و مبانی نظری بانکداری الکترونیک

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643