مقاله و مبانی نظری اثربخشی سازمانی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری اثربخشی سازمانی

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری اثربخشی سازمانی
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,900 تومان
موجود

توضیحات فایل

ادبیات نظری و پیشینه پژوهشی ساختار و ملاک‌‌‌‌های اثربخشی سازمانی (فصل دوم پایان نامه)

در قالب WORD ودر 24 صفحه وقابل ویرایش

 

فهرست مطالب

بخش اول: اثربخشی سازمانی    13
2-1-1)مفهوم اثربخشی    13
2-1-2)اهميّت اثربخشي سازمانی    14
2-1-3)تفاوت کارآئی و اثربخشی    15
2-1-4)شاخص‌‌‌‌های اثربخشی و کارآئی    16
2-1-5)عوامل مؤثر در اثربخشی سازمانی    17
2-1-6)استراتژی‌‌‌‌های افزایش اثربخشی سازمانی    19
2-1-7)سازمان‌‌‌‌های اثر بخش در شرایط عدم اطمینان محیطی    20
2-1-8)ساختار و اثربخشی سازمانی    22
2-1-9)ملاک‌‌‌‌های ارزیابی اثربخشی سازمانی    23
2-1-10)چرخه حیات سازمان و مُدل‌‌‌‌های اثربخشی سازمانی    24
2-1-11)مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی    26

منالع

 

 

2-1-1)مفهوم اثربخشی
اثر بخشی سازمانی یک مفهوم واحد و منفرد نیست؛ بلکه موضوعی بسیار پیچیده است که مشتمل بر ترجیحات و انتظارات متفاوتی است. اثر بخشی سازمانی روشی است که سازمان ها، چگونگی تحقق موفقیت آمیز مأموریت هایشان را از طریق راهبرد‌‌‌‌های سازمانی، مورد ارزیابی قرار می‌دهند. به عبارت ساده تر، اثر بخشی سازمانی معمولا در قالب میزان یا درجه ای است که در آن، یک سازمان اهدافش را به دست می‌آورد (آقایی و همکاران، 1390). در زمینه سازمانی یک توافق عمومی برای تعریف اثربخشی وجود ندارد. اوّلین دیدگاه در زمینه اثربخشی احتمالاً در دهه 1950 میلادی مطرح گردید (دفت، 1390). در تعریف دیگر اثربخشی، دست یابی به هدف‌‌‌‌های صحیح، اصلی و اساسی تعریف گردیده است (الوانی، 1381). اثربخشی یک مفهوم کُلّی است و هنگام تعیین آن میزان یا حدودی که هدف‌‌‌‌های چندگانه (چه رسمی، چه عملیاتی) تأمین شده اند، سنجیده یا اندازه گیری و مورد قضاوت قرارمی گیرند. اثربخشی توّجه به بازده یا ستاده صحیح و مناسب است و معنای کیفیت را در بطن خود دارد (حقی، 1385). «اتزیونی» اثربخشی را میزان تحّقق اهداف تعریف می‌کند و «فیدلر» که نظریه رهبری اثر بخش را مطرح کرده است، اثربخشی را مشتمل بر روابط مدیر با همکاران، میزان کار از پیش تعیین شده و میزان قدرتی که مدیر از مقام خود به دست می‌آورد، می‌داند. همچنین «ردین» معتقد است که اثربخشی به اندازه ای از کار اطلاق می‌شود که مدیران بتوانند به نتایج معیّنی با نیاز‌‌‌‌های خاصی از طریق اداره درست در موفقیت سازمان دست یابد. او در عین حال اثربخشی را وابسته به شخصیت، رفتار و انتظار مدیر، زیردستان، همکاران، هم قطاران و سازمان می‌داند (مقیمی و همکاران، 1386). «کالدول» و «اسپینکس» می‌گویند که اثربخشی، اندازه یا حدود دستیابی به اهداف برنامه است. «هوی» و «میسکل» اثربخشی را توصیف عملی در جهت نیل به یک هدف می‌دانند (هوی و میسکل، 1371). بنابراین آنچه که از این تعاریف بر می‌آید این نکته است که مسائل و مشکلات لاینفکی در تعریف اثربخشی و سنجش آن وجود دارد و در سال‌‌‌‌های گذشته دانشگاهیان در خصوص توافق بر آنچه که اثربخشی معنا می‌دهد با مشکلات قابل ملاحظه ای مواجه بوده اند. با همه این وجود همه آنها در این امر که اثربخشی موضوعی مهّم در تئوری سازمان است اتفاق نظر داشته و صراحتاً آن را تأیید می‌کنند. در حقیقت مشکل است که یک تئوری سازمان را بدون وجود مفهوم اثربخشی در آن متصّور شد (رابینز، 1385). رابينز (1990)اثربخشي سازماني را به عنوان ميزان کسب اهداف کوتاه مدت و بلند مدت با توجه به انتظارات ذي نفعان وارزيابي کنندگان تعريف مي کند. ففر و سالانسيک (1978)اثربخشي سازماني را درجه و ميزاني که سازمان نيازها را برآورده مي سازد يا برآوردن معيارهاي ارزيابي افراد خارج از سازمان تعريف مي کنند (سيفي سالدهی وهمکاران، 1392). از نظر دفت (1995)اثربخشی سازمانی عبارت از میزان دسترسی به اهداف تعین شده است (etal.,2010 Zheng).
کمبل (1997) در بازبینی خود از مطالعات صورت گرفته پیرامون اثربخشی سازمانی، اظهار داشت که معیار‌‌‌‌های ارزیابی اثربخشی سازمانی باید به گونه ای ایجاد شود که بتوان آنها را به منظور مقایسه سازمان ها، سنجش تأثیر تلاش‌‌‌‌های صورت گرفته در جهت توسعه سازمانی وتعیین ویژگی هایی از سازمان که به طور معناداری با اثربخشی سازمانی به عنوان یک مفهوم بنیادی مرتبط هستند به کار گرفت؛ از جمله این معیارها می‌توان به این موارد اشاره کرد: اثربخشی کلی، کارایی، کیفیت، رشد، انگیزش، کنترل، انعطاف پذیری و سازگاری، مهارت‌‌‌‌های وظیفه ای مدیریت، ارتباطات و مدیریت اطلاعات، مشارکت و تقسیم قدرت، پیشرفت، بهره وری، سود، میزان غیبت، رضایت شغلی، روحیه، تضد، تعیین هدف و برنامه ریزی، مهارت‌‌‌‌های بین فردی مدیریتی، آمادگی، کاربرد منابع محیطی، ارزش منابع انسانی، آموزش و توسعه (آقایی و همکاران، 1390).
2-1-2)اهميّت اثربخشي سازمانی
اثربخشي مفهومي اساسي در نظريه هاي سازماني است و يکي از ملاکهاي ارزيابي عملکرد سازماني به شمار مي رود. اين مفهوم به شکل عميقي در ادبيات سازماني جاي گرفته و به عنوان موضوع اصلي در تمامي تجزيه و تحليل هاي سازماني در نظر گرفته مي شود (زکي و همکاران، 1385). اثربخشی مفهومی است که اندازه گیری آن بسیار سخت است. این متغیر شامل محدوده ای از متغیرها در بازه سطح سازمانی و واحد‌‌‌‌های زیر مجموعه آن است. از آنجا که در سازمان‌‌‌‌های بزرگ اهدف متفاوتی همزمان دنبال می‌شوند. مبحث اثربخشی پیچیده تر می‌شود(Ahiauzu,2013  Amah and). از طرفی هدف اصلی تمام سازمانها ارتقا اثربخشی و کارایی است. امروزه توجه به کیفیت فعالیتها باعث تقدم اثربخشی وکارایی گشته است. براي اینکه سازمانی بتواند به بقا خود ادامه دهد باید کارهاي مفیدي را انجام دهد. هدف هاي عمومی که به وسیله طراحان سازمان تعیین شده، باید منجر به تولیدمحصول یا خدماتی شود که براي اعضاي آن سازمان یا سازمان هاي دیگر یا عموم جامعه مفید باشد. پی بردن به این واقعیت که سازمانها وظایف گوناگونی را انجام می‌دهند و هدف هاي جداگانه اي دارند که پاره اي از آنها ممکن است با هم تضاد داشته باشند، همچنین با قبول اینکه هر سیستمی داراي وظایف مختلفی است و در محیطی به حیات خود ادامه می‌دهد که داده هاي غیرقابل پیش بینی براي آن فراهم می‌کند، اثربخشی یک سیستم را می‌توان برحسب توانایی آن به ادامه حیات خود درموارد بحرانی، سازش، حفظ خود و رشد و توسعه اش بدون توجه به وظایف خاصی که انجام می‌دهد در نظر گرفت (صوفی وهمکاران، 1391). امروزه صاحب نظران و محقّقان براين باورند که اثربخشي سازمانی هدف نهايي (آشکار يا پنهان) همه سازمان هاست و تصّور سازماني که شامل ساخت اثر بخشي نباشد مشکل است. آنان توّجه به موضوع اثربخشي را باعث توسعه تئوريهاي سازماني ذکر مي کنند و اثربخشي را موضوع اصلي، در فضايي عملي نيز مي دانند (اصفهاني و همکاران، 1376). به هرحال اثربخشی سازمانی، موضوعی اصلی در نظریه‌‌‌‌های سازمانی است و یکی از ملاک‌‌‌‌های ارزیابی عملکرد سازمانی محسوب می‌شود. مفهوم اثربخشی در مدیریت با تغییر میزان موفقیت نتایج حاصل از کار باید. مهم ترین هدف مدیر باشد. اثربخشی چیزی است که مدیر ازراه اعمال صحیح مدیریت به دست می‌آورد و به صورت بازده کار ارائه می‌کند(مودب وهمکاران، 1392).
2-1-3)تفاوت کارآئی و اثربخشی
دو مفهوم اثربخشی و کارآئی در مدیریت امروز بسیار اهمّیت دارند و در اغلب بحث‌‌‌‌های مربوط به مدیریت به کَرّات از آنها نام برده می‌شود. ازنظر پیتردراکر (1964) اثربخشی، یعنی انجام دادن کار‌‌‌‌های درست و کارآئی یعنی درست انجام دادن کارها. در تألیفات مدیریت کارآئی عموماً اشاره می‌کند به نسبت بازده و هزینه. کارآئی تلویحاً به معنای «بیشتر، بهتر، سریعتر و ارزانتر» است. یا به عبارت دیگر به معنای خوب انجام دادن هر امری بدون اُفت و اتلاف است. ولی در ارتباط با سازمان کافی نیست که کارآئی مدیر فقط بر حسب پایین نگهداشتن هزینه‌‌‌‌های پرسنلی سنجیده شود. چون افراد انسانی منبع عمده سازمانها محسوب می‌شوند. از این رو کارآئی باید به معنای رشد و ارتقای دانش و مهارت‌‌‌‌های کارکنان و ارضای نیاز‌‌‌‌های آنان نیز تلقی گردد. کارآئی بر چگونگی انجام کار تأکید می‌کند. اثربخشی معنایی متفاوت با کارآئی دارد. تمرکز و تأکید آن بر نتایج کار است. اثربخشی وقتی حاصل می‌شود که سازمان به هدف ها یا نتایج مطلوب خود نایل آید. از این رو برای اثربخشی، مدیران سازمان باید در درجه اوّل بتوانند هدف‌‌‌‌های مناسب و مقتضی تعیین کنند و «امور و کار‌‌‌‌های درست» برای انجام دادن انتخاب نمایند. گاهی اثربخشی را طوری تعریف می‌کنند که تأکید آن بر نتایج کار برحسب کمیت، کیفیت، زمان و هزینه است. در این صورت مفهوم اثربخشی، کارآئی را نیز در بر می‌گیرد. یعنی علاوه بر مناسب بودن هدف ها و نيز ارزش ها و هنجار‌‌‌‌های نهفته در هدف‌‌‌‌های کار، تأثیر کار بر افراد سازمانها را نیز شامل می‌شود. مسئولیت‌‌‌‌های مدیران در سازمانها ایجاب می‌کند تا عملکرد آنها در آنِ واحد هم کارآمد و هم اثر بخش باشد. گرچه کارآئی اهمّیت دارد ولی اثر بخشي حساس و حیاتی است. از دید «پیتر دراکر»اثربخشی کُلّید موفقیت سازمان محسوب می‌شود. به رغم نیاز مدیران به ایجاد شرایط و فرصت‌‌‌‌های مطلوب و موفقیت آمیز در کار، سازمانها تلویحاً اثربخشی را بیشتر از کارآئی لازم می‌شمارند، بنابراین مسئله اصلی در وهله اوّل نه «درست انجام دادن کارها» بلکه یافتن «کار‌‌‌‌های درست» و متمرکز کردن منابع و فعالیت ها بر انجام دادن آنهاست. در نهایت بایستی گفت در برخی از سازمانها کارآئی به اثربخشی منجر می‌گردد و در برخی هم بین این دو رابطه ای وجود ندارد. امکان دارد یک سازمان از کارآئی بالايي برخوردار باشد ولی نتواند به هدف‌‌‌‌های خود دست یابد. زیرا کالایی را تولید می‌کند که متقاضی زیادی ندارد. به همین گونه امکان دارد یک سازمان به هدف‌‌‌‌های سودآوری خود برسد، ولی کارآئی نداشته باشد (دفت، 1390: 103).

 

نمودار تغییر قیمت
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156