مقاله و مبانی نظری تعریف و مفاهیم کارآفرینی سازمانی ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

مقاله و مبانی نظری تعریف و مفاهیم کارآفرینی سازمانی

(0)
(0)

مبانی نظری

مقاله و مبانی نظری تعریف و مفاهیم کارآفرینی سازمانی
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
24,900 تومان
19,900 تومان
موجود

توضیحات

مبانی نظری و سوابق پژوهشی کارآفرینی سازمانی (فصل دوم)

در قالب word, ودر 74 صفحه و قابل ویرایش

 

 

فهرست مطالب

2-21- مفاهیم و تعاریف کارآفرینی
2-22- کارآفرین کیست؟
2-23- ویژگی‌‌‌‌های کارآفرینان
2-24- کارآفرینی سازمانی
جدول شماه(2-4)اختلاف نظر کارآفرینان و مبتکران     
2-25- اهمیت و ضرورت کارآفرینی سازمانی
2-26- عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی
2-26-1-توسعه فرهنگ کارآفرینانه سازمانی
2-26-2-قابلیت مدیران کارآفرین
2-26-3- فرهنگ سازمان کارآفرین    
2-26-4-فضای خلاق
2-26-5- اختصاص زمان لازم برای ارائه افکار خلاق
2-26-6-برقراری یک سیستم پیشنهادی
2-26-7- ایجاد واحد مخصوص خلاقیت      
2-26-8-آموزش خلاقیت
2-27- تدوین برنامه‌‌‌‌های فعالیت کاری در کارآفرینی سازمانی
2-28- تعهد سازمانی به مفهوم کارآفرینی سازمانی
2-29- محیط مناسب برای کارآفرینی سازمانی   
2-30- مشخصات سازمان‌‌‌‌های کارآفرین
2-31- مدیریت کار آفرینی سازمانی
2-32- ویژگی‌‌‌‌های رهبری کارآفرین سازمانی
2-33- کارآفرینی دانشگاه و آموزش عالی
2-34- استراتژی‌‌‌‌های کارآفرینی در سازمان
2-35- استراتژی‌‌‌‌های کارافرینی سازمانی
2-36- برنامه ریزی برای کارآفرینی سازمانی
2-36-1- تعیین الگوی کارآفرینی سازمانی
2-37- فرآیندی برای کارآفرین سازمانی    
2-38- مراحل فرآیند کارآفرینی سازمانی
2-39- برخی از مهمترین اصول نوآوری         
2-40- عوامل موفقیت کارآفرینان سازمانی
2-41- مشخصات کار آفرینان سازمانی   
2-42- تاثیر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و منافع حاصل از کارآفرینی
2-43- مشخصات محیط‌‌‌‌های جذاب برای کارآفرینی
2-44- ارزیابی و اداره طرح‌‌‌‌های کارآفرینانه سازمان
2-45- موانع رشد و توسعه کارآفرینی سازمانی
2-46- موانع و محدودیت‌‌‌‌های کارآفرینی سازمانی
2-46-1- جبر و سکون در سازمان
2-46-2-دیوان سالاری
2-46-3- شیوه‌‌‌‌های نادرست پاداش
2-46-4- نیاز به سود‌‌‌‌های کوتاه مدت
2-47- سرمایه اجتمایی و کارآفرینی
2-48- رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی
2-49- سرمایه اجتماعی مبتنی بر منطقه و کارآفرینی
2-50- سرمایه اجتماعی تسهیل کننده و بازدارنده کارآفرینی
2-51- پیشینه تحقیق
پیشینه کارآفرینی در دانشگاه ها
2-52- دانشگاه کارآفرین به عنوان یک سازمان یادگیرنده
2-53- مدل‌‌‌‌های کارآفرینی درون سازمانی
2-54- مدل‌‌‌‌های سازمان کارآفرینی
(2-54-1)پژوهش‌‌‌‌های انجام شده مرتبط باکارآفرینی سازمانی در داخل کشور
2-54- مدل‌‌‌‌های سازمان کارآفرینی
(2-54-1)پژوهش‌‌‌‌های انجام شده مرتبط باکارآفرینی سازمانی در داخل کشور
(2-54-2) پژوهش‌‌‌‌های انجام شده مرتبط با سرمایه اجتماعی در داخل کشور
(2-54-3)پژوهش‌‌‌‌های انجام شده مرتبط با رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در داخل کشور
(2-54-4)تحقیقات مرتبط سرمایه اجتماعی درخارج از کشور
(2-54-5)تحقیقات انجام شده مرتبط با کارآفرینی سازمانی در خارج از کشور
(2-54-4)تحقیقات مرتبط سرمایه اجتماعی درخارج از کشور
(2-54-5)تحقیقات انجام شده مرتبط با کارآفرینی سازمانی در خارج از کشور
(2-54-6)تحقیقات انجام شده مرتبط با رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در خارج از کشو
2-55- چارچوب نظری
منابع

 

 

2-24- کارآفرینی سازمانی
فرآیند تغییر و تحول مستمر و پرشتاب در آغاز هزاره سوم میلادی، از عمده ترین جریان‌‌‌‌های حاکم بر حیات بشری و از مهمترین مشخصات بارز آن به شمار می‌رود و فرآیند کارآفرینی و خلاقیت که اساس و بستر تغییر و تحول و دگرگونی است در این خصوص نقش بسیار بنیادین و تعیین کننده ای ایفا می‌کند(سعیدی کیا،1386).
افراد، سازمانها و جوامعی که نتوانند خود را با این تحولات پرشتاب همگام کنند دچار حالت ایستایی و توقف و سکون شده، بی شک آینده حضور فعال نخواهند داشت و سرانجام دچار اضمحلال می‌شود.
تلاش صاحب نظران و متخصصان براین است که برای سازمانها شرایطی فراهم کنند که زمینه حاکمیت فناوری، خلاقیت و نوآوری در آنها مناسب تر و مستعدتر شود و دانشمندان در پی آن بودند وجه تمایز این افراد را که محور توسعه اقتصادی بوده و کارآفرین خوانده می‌شود با دیگر افراد جامعه بدست آورندو این امر باعث بوجود آمدن علم کارآفرینی شد(همان منبع).
با توجه به اینکه جهان به سمت اقتصاد کارآفرینی در حرکت است و سازمانها در دنیا با سرعتی بی سابقه با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت و نوآوری در حال توسعه اند، امروزه تسلط یافتن به دانش کارآفرینی و ایجاد و توسعه کسب و کار جدید امری الزامی و یکی از پرکاربردترین زمینه علمی و اقتصادی مورد نیاز کشور است(سلجوقی،1387).
کارآفرینی یکی از کارآمدترین روش‌‌‌‌های تغییر عملیات و سبک مدیریتی است،که طی آن حرکت از عملیات "بوروکراتیک" به عملیات، فرهنگ، نگرش، مدیریت کارآفرینانه تبدیل می‌شود. مدیران کارآفرین نقش بسیار مهمی در تغییر و رشد اقتصادی دارند. در حالی که بوروکراتها موجب رکود اقتصادی و نزول سازمانی می‌شوند، این موضوع واقعیتی جهانی و عام است(پروکوپنکو ،پاولین ،1991: 2).
سازمان‌‌‌‌های امروزی به مدیرانی نیازمندند که تمایل دارند با هنجار‌‌‌‌های موجود هماوردی و چالش نمایند و برای آنها قابل قبول نباشد که فعالیت ها به روشی همیشگی انجام شوند وهمچنین افرادی باشند که مسئولیت اقداماتشان را بپذیرند(تامپسون ،1999: 290).


2-26-3- فرهنگ سازمان کارآفرین    
فرهنگ سازمانی مناسب یکی از عوامل مهم و بسیار موثر در شناسایی، توسعه، بهبود و نگهداری سازمان‌‌‌‌های کارآفرین است. فرهنگ سازمانی به معنی مجموعه ای از ارزش ها، باورها، درک، استنباظ و شیوه‌‌‌‌های تفکر و اندیشیدن است که اعضای سازمان در آن وجوه مشترک دارند و نمایانگر آن بخش نانوشته اما محسوس سازمان است.فرهنگ سازمانی مناسب و مثبت، فرهنگی است که در راستای ماموریت، آرمان مشترک و هدف ها واستراتژی‌‌‌‌های زمان باشد که در سازمان‌‌‌‌های کارآفرین بالطبع از کارآفرینی و تمام مشخصات آن حمایت کند. فرهنگ سازمان کارآفرین فرهنگی انعطاف پذیر که از کارآفرینان، تغییر و نوآوری، کارآفرینی، ریسک پذیری، یادگیری سازمانی، آینده نگری، کارگروهی، صداقت و اعتماد متقابل و کار مفرح توام با هیجان و شوق، رقابتیبودن و مشتری گرایی حمایت می‌کند. فرهنگی است که آرمان مشترک آن را هدایت می‌کندو ماموریت سازمان جزیی از آن است به خصوص به عنوان راهنما و استاندارد اخلاقی برای کارکنان. در سازمان کارآفرین اعتماد بین کارکنان و مدیران از سطح بالایی برخوردار است افراد به جای حفظ منافع و موقعیت خو، نگران اجرای ایده‌‌‌‌های جدید هستند ضمن اینکه یکی از وپژگی‌‌‌‌های این فرهنگ عدم تظاهر به کار است. با توجه به اهمیت روابط افراد در سازمان‌‌‌‌های کارآفرین بر روابط غیر رسمی بین افراد نیز تاکید زیاد می‌شود(صمدآقایی،1378: 123).
به طور کلی ویژگی فرهنگ سازمانی سازمان هی کارآفرین بصورت زیر خلاصه می‌شود:
- رقابت جویی، یکی از جنبه‌‌‌‌های مهم فرهنگ سازمانی
- سخت کوشی
- فضای مشارکت جویی
- تحمل اختلاف نظر
- پاداش‌‌‌‌های مکرر

برای نوآوری، همه افراد داخل سازمان باید نوآورانه فکر کنند و این مستلزم فراهم آوردن شرایط و محیطی است که خلاقیت و نوآوری را تشویق نماید. یکی از محققان راه‌‌‌‌های عمده ای را که می‌تواند محرک خلاقیت باشد بصورت ذیل مطرح کرده است:


2-45- موانع رشد و توسعه کارآفرینی سازمانی
"سیکز " و "بلاک" (سال 1989) موانع سازمانی کارآفرینی را شامل مواد زیر دانسته اند:
- رویه‌‌‌‌های اجرایی نامناسب سازمان در برخورد با اشتباهات کارکنان
- برنامه ریزی بلند مدت
- سبک(ساختار) مدیریت وظیفه مدار
- سیاست‌‌‌‌های تشمیق یگانه برای همه
- ترفیع افراد سازشکار یا موافق(صمدآقایی،1378).
"مک میلان" و همکارانش در سال 1986 موانع ذیل را برای کارآفرینی سازمانی معرفی کرده اند:
- مشکلات عملیاتی
- برنامه ریزی بی دقت و ناکافی
- انتظارات سازمانی غیرواقعی
- کافی نبودن حمایت سازمانی از فعالیت‌‌‌‌های کارآفرینانه
- اشتباه خواندن بازار (جدی و زنجانی،1380).
در یک طرح تحقیقاتی تحت عنوان "مطالعات جامع کارآفرینی" موانع توسعه کارآفرینی در ایران به دو دسته موانع بیرونی و موانع درونی تقسیم شده است:
موانع بیرونی شامل موارد زیر است:
- قانون کار: وجود قوانینی که باعث می‌شود مدیریت بنگاه‌‌‌‌های اقتصادی نتوانند بر اساس ضرورت و مقتضیات ینگاه اقتصادی خود عمل کنند.
- قانون تامین اجتماعی :کارفرمایانی که فهرست حقوقی و دستمزد ماهانه کارکنان را تا پایان ماه بعد ارائه نکنند باید 20 در صد مبلغ بیمه را بعنوان جریمه بپردازند.
- بالا بودن حق بیمه: سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه 23 در صد فرد یا حقوق بیمه شده است.
- قانون مالیات ها و عوارض: مراحل مربوط به مالیات، تشخیص میزان مالیات و زمان رسیدگی به حل اختلافها طولانی بوده و کارآفرینان راتا حد زیادی در گیر می‌کند.
- قانون صادرات و واردات: از جمله این موارد می‌توان به الزام صادر کننده به سپردن پیمان ارزی، اخذ مجوز‌‌‌‌های لازم از سازمان‌‌‌‌های مربوط نظیر بانک مرکزی، گمرک، دارایی، ثبت سفارشات در وزارت بازرگانی، ناپایداری و تغییرات مداوم در مقررات صادرات و واردات و ... اشاره نمود(همان منبع).


* کاوسی،اسماعیل و رحمتی زنجان طلب،فرشاد(1390) پژوهشی به منظور طراحی و ارائه الگوی بومی جهت ارتقای کارآفرینی سازمانی در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران انجام دادند.چارچوب نظری آن بر پایه مدل سه شاخه ای و بر اساس سه دسته عوامل ساختاری،رفتاری(محتوایی) و زمینه ای(محیطی) است.بر اساس نتایج تحقیق،مدل عوامل ساختاری،رفتاری و زمینه ای جهت ارتقای کارآفرینی سازمانی در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران ارائه شده است(کاوسی و رحمتی زنجان طلب،1390: 1).
* رضایی دیزگاه،مراد و علیپور،حمیدرضا و رحیمی دیناچالی،عسکردر سال(1390)پژوهشی با عنوان رابطه ابعاد مختلف عدالت سازمانی با کارآفرینی سازمانی در شرکت‌‌‌‌های کوچک نشان دادند که راه‌‌‌‌های مقابله با چالشها(افزایش رقابت،جهانی شدن ،کیفیت و ...)متوسل شدن به کارآفرینی و توسعه آن از طریق شرکت‌‌‌‌های کوچک است.از طرفی کارآفرینی به دست نیروی انسانی سازمان صورت می¬گیرد و یکی از موضوعاتی که همواره همراه انسان بوده و هست،بحث عدالت سازمانی است.که دارای ابعاد چهارگانه(عدالت توزیعی،عدالت رویه ای،عدالت بین فردی و عدالت اطلاعاتی)است.نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که همه ابعاد چهارگانه عدالت سازمانی دارای رابطه مثبت و معنادار با کارآفرینی سازمانی در شرکتها است(رضایی دیزگاه و دیگران،1390: 1).

* مجید ریمزان(2011) تحقیقی در رابطه بین ساختار ارگانیک سازمان و بهبود سرمایه فکری بررسی می‌شود. محققان نشان می‌دهند که ساختار ارگانیک و سرمایه فکری رابطه قوی دارند ولی این رابطه بطور سیستمی بررسی نشده است. نتیجه این تحقیق این نظر را تایید می‌کند که ساختار ارگانیک بر سرمایه عقلی اثر مثبت دارد. بنا بر این ساختار ارگانیک می‌تواند سرمایه فکری را در سازمان بالابرد(مجید ریمزان ،2010).
*لپز ای گان(2012) موضوعی در رابطه با، فاکتور‌‌‌‌های کلیدی در سرمایه اجتماعی مثبت در سیستم‌‌‌‌های دارای حاکمیت مستقل است که اوستروم(1990) شناسایی کرده است.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

دفتر مرکزی: استان کردستان شهرستان سقز میدان حاجی آباد خیابان سهروردی کوچه پرتوی 3
شماره تماس:: 09189763156