تحقیق و مبانی نظری مفاهیم و تعاریف ارزیابی و مدیریت عملکرد ,

menuordersearch
academixfile.ir
قبلی
بعدی

تحقیق و مبانی نظری مفاهیم و تعاریف ارزیابی و مدیریت عملکرد

(0)
(0)

مبانی نظری

تحقیق و مبانی نظری مفاهیم و تعاریف ارزیابی  و مدیریت عملکرد
رنگ و مدل کالا
مبانی نظری
تعداد
+
_
عدد
19,900 تومان
موجود

توضیحات

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم و تعاریف ارزیابی عملکرد (فصل دوم پایان نامه)

در قالب WORD ودر 43 صفحه و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب
1-2 مقدمه
1-1-2 اهمیت ارزیابی و مدیریت عملکرد
2-1-2 آشنایی با مفهوم ارزیابی عملکرد
3-1-2 مفهوم و ماهیت مدیریت عملکرد
4-1-2 هدف مدیریت عملکرد
5-1-2 مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند
6-1-2 نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد
7-1-2 معیار‌‌‌‌های ارزیابی عملکرد سازمان    
8-1-2 اهداف، کاربردها و انواع ارزیابی عملکرد
الف) اهداف و کاربردها
ب) انواع ارزیابی
9-1-2 شاخص‌‌‌‌های ارزیابی عملکرد سازمانها
10-1-2 اصول ارزیابی عملکرد
الف) ارزیابی عملکرد نیاز به تطبیق شدن با استراتژی سازمان دارد.
ب) ارزیابی زیر واحدها باید به طور پیوسته در پهنه اندازه گیری‌‌‌‌های سازمان انجام گیرد.
ج) روش ارزیابی الزام آور باشد.
د) ارزیابی باید روی عملکرد اثر گذار باشد.
ه) ارزیابی باید قابل اطمینان باشد.
11-1-2 روش‌‌‌‌های ارزیابی عملکرد
12-1-2 فرآیند ارزیابی عملکرد
1-     تدوین شاخص ها
مخصوص:
قابل اندازه گیری:
قابل دستیابی:
واقع گرایانه :
چهارچوب زمانی :
بانک اطلاعاتی :
2-     تعیین وزن شاخص ها و اهمیت آنها
3-استاندارد گذاری و تعیین وضعیت عملکرد مطلوب شاخص ها برای پایان دوره ارزیابی
4-سنجش و اندازه گیری و استخراج نتایج
13-1-2 مدل‌‌‌‌های ارزیابی عملکرد
شکل شماره 2-1: عناصر کارت امتیازی متوازن
14-1-2 مزایای ارزیابی عملکرد سازمان
15-1-2 سیر تکاملی مدل‌‌‌‌های سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت
16-1-2 بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدی EFQM
3-2 پیشینه تحقیق
1-3-2 تحقیقات داخلی
2-3-2 تحقیقات خارجی

منابع

 

 

 

مقدمه :
امروزه نقش نظام‌‌‌‌های ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمانها کاملا شناخته شده است. ازریابی عملکرد سازمانها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی است، در واقع مقوله ارزیابی عملکرد، توجه به "باید" و "هست" است. با استفاده از ارزیابی است که می‌توان به شکاف میان عملکرد و هدف دست یافت. در هر سازمانی مجموعه فعالیت ها و عواملی هستند که در ارتباط با یکدیگر و محیط، عملکرد نهایی آن را می‌سازند. پس این مجموعه ها باید مورد سنجش قرار گیرند تا بتوان نسبت به آن آگاهی یافت. البته این امر از آنجا ناشی می‌شود که در دنیای پر رقابت امروزی، تنها شرط بقاء و حضور در عرصه فعالیتها، صحت عمل و برخورداری از کارآیی و اثربخشی است و اینها بدست نمی‌آید مگر با برنامه ریزی، نظارت، کنترل و ارزیابی مستمر فعالیتها. در همین راستا مدل‌‌‌‌های تعالی سازمانی بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. در واقع مدل‌‌‌‌های تعالی سازمانی، در پی پاسخ به این سؤال هستند که سازمان برتر چگونه سازمانی است، چه اهدافی را دنبال می‌کند و معیارهایی که بر رفتار‌‌‌‌های آن حاکم هستند، چیستند. با بکارگیری این مدل ها ضمن اینکه سازمان می‌تواند میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه‌‌‌‌های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهد، می‌تواند عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کند. امروزه اکثر کشور‌‌‌‌های دنیا، با تکیه بر این مدلها، جوایزی را در سطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمانها و کسب و کارها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. در بین این مدلها، مدل تعالی سازمانی، بعنوان یکی از جامع ترین مدل‌‌‌‌های ارزیابی عملکرد شناخته شده است و الگویی برای بسیاری از کشور‌‌‌‌های دیگر در طراحی این جوایز بوده است. مدل تعالی سازمانی به عبارت دیگر تصویری کلان از نقشه ای است که هر سازمان می‌تواند از آن بهره گیرد تا ابعاد مختلف مدیریتی و عملیاتی خود را در قالبی یکپارچه و جامع بهبود و تعالی بخشد.
1-1-2 اهمیت ارزیابی و مدیریت عملکرد
بهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم هم افزایی  ایجاد می‌کند که این نیروها می‌تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت‌‌‌‌های تعالی سازمانی شود. دولت ها و سازمانها و مؤسسات تلاش جلو برند‌‌‌‌های را در این مورد اعمال می‌کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش‌‌‌‌های پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرای سیاست‌‌‌‌های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه گیری و ارزیابی امکان پذیر نیست. لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی در مورد ضرورت اندازه گیری می‌گوید: «هر گاه توانستیم آنچه درباره آن صحبت می‌کنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم، می‌توانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی می‌دانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید» (رحیمی، 1385، 36). علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هر چه را که نتوانیم اندازه گیری کنیم نمی‌توانیم کنترل کنیم و هر چه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه تحلیل‌‌‌‌های سازمانی عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نیست. همچنین صاحبنظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد، موضوعی اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌‌‌‌های سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه گیری عملکرد نباشد، مشکل است. ارزیابی و اندازه گیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می‌شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است (Jollands., 2006).
ارزیابی و اندازه گیری عملکرد بازخورد لازم را در موارد زیر ارائه می‌کند:
    با پیگیری میزان پیشرفت در جهت اهداف تعیین شده مشخص می‌شود که آیا سیاست‌‌‌‌های تدوین شده به صورت موفقیت آمیزی به اجرا در آمده اند یا خیر؟
    با اندازه گیری نتایج مورد انتظار سازمانی و همچنین ارزیابی و اندازه گیری و رضایت کارکنان و مشتری ها مشخص می‌شود آیا سیاستها به طور صحیح تدوین شده اند یا خیر؟
    ارزیابی و اندازه گیری عملکرد امکان شناسایی زمینه هایی که مدیریت باید توجه بیشتری به آنها بنماید را میسر می‌سازد و به شناسایی فرصت ها و محدودیت ها کمک می‌کند.
    ارزیابی عملکرد باعث ایجاد اطلاعات برای مدیران در تصمیم گیری‌‌‌‌های مدیریتی خواهد بود. چرا که بخش زیادی از اطلاعات لازم برای تصمیم گیری‌‌‌‌های مدیریتی از طریق اندازه گیری و ارزیابی سیستم عملکرد و ارزیابی سیستم عملکرد فراهم می‌آید.
هر تلاشی که به منظور دستیابی به موفقیت صورت می‌گیرد باید دارای چارچوبی باشد و بهبود عملکرد سازمانی باید بر آگاهی فرآیندی باشد که چرخه عملکرد نامیده می‌شود. هر برنامه بهبود، عملکرد سازمانی باید از اندازه گیری عملکرد و بعد ارزیابی عملکرد شروع نماید(علوی و مشفق، 1387). طرح‌‌‌‌های ارزیابی و مدیریت عملکرد باید مبتنی بر بهبود مستمر باشند نه مبتنی بر فرهنگ سرزنش و تخطئه. مهمترین اصل ارزیابی عملکرد، اطمینان از این موضوع است که سیستم ارزیابی برای تضمین ارائه خدمات به کاربران، باید مبتنی بر بهبود مستمر نه بر فرهنگ ملامت و سرزنش باشد. اگر عملکرد یک شاخص خاص پایین تر از میزان متوسط باشد، لازم است که بر شناخت علل اشتباهات و نحوه برخورد با آن علل در آینده توجه شود اگر مدیریت بخواهد فرد یا بخشی را سرزنش کند، اغلب این کار نا عادلانه و نقطه مقابل بهره وری خواهد بود ( (Moullin, 2004تهیه و اجرای طرح ارزیابی شایستگی و مدیریت عملکرد کارکنان باید با همکاری مشترک مدیران و واحد‌‌‌‌های اجرائی انجام شود. البته وظیفه اصلی ستادی آن با مدیر منابع انسانی است ولی در اجرای آن واحد‌‌‌‌های عملیاتی باید دخالت مستقیم داشته باشند برای حصول نتیجه مطلوب در ارزیابی لازم است نکات زیر رعایت شود:
    طرح مورد حمایت جدی مدیران و مجریان باشد.
    هدف‌‌‌‌های طرح برای همه روشن باشد.
    تصمیمات نهایی با نظر مشورتی مدیران گرفته شود.
    کلیه اطلاعات درباره سوابق کار جمع آوری و مطالعه شود.
    طرح به طور سیستماتیک و در فواصل معین از زمان اجرا گردد.
    نتیجه اجرای طرح ارزیابی شود(میر سپاسی، 1386، 267).
از طریق مدیریت عملکرد می‌توان یک پیوند استراتژیک بین چشم انداز، ماموریت و اهداف کارکردی، گروهی و فردی در سازمان ایجاد و سازمان را در جهت تحقق اهدافش کمک کرد و از طریق ارزیابی و سنجش عملکرد می‌توان به میزان همسویی کارکنان با اهداف مزبور آگاهی یافته و با استفاده از چرخه بهبود و اصلاح عملکرد نسبت به مهارتها، تواناییها، دانش و رفتار کارکنان اطلاعات کسب کرد. رویکرد مدیریت عملکرد ارزش افزئده ای به سازمان اضافه می‌کند، ولی آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است این است که کلیه قسمت‌‌‌‌های سازمان باید در انجام آن همکاری کنند(Purbey et al., 2007). یکی از صاحبنظران مدیریت اعتقاد دارد که مدیریت عملکرد می‌تواند مزایای زیر را برای سازمان داشته باشد:
    مدیریت مبتنی بر عملکرد با استفاده از رویکرد سازمان یافته هم اجزا تشکیلات را برای اهداف سازمان متمرکز می‌کند.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه‌‌‌‌های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز، بخش : مرکزی، روستا: سرا، روستا: مرخز، محله: مرخز، خیابان (ورودی اصلی)، کوچه ((حسین محمدی))، پلاک: 0.0، طبقه: همکف،
شماره تماس:: 09189763156