مقاله و مبانی نظری ارزیابی عملکرد و عملکرد مدیریت ,

menuordersearch
academixfile.ir

توضیحات

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعاریف ارزیابی عملکرد و عملکرد مدیریت (فصل دوم پایان نامه)

در قالب WORD ودر 49 صفحه و قابل ویرایش

 

فهرست مطالب

ارزیابی عملکرد
2-1 ارزیابی عملکرد    13
2-1-1 مقدمه    13
2-1-2 تاریخچه ارزیابی عملکرد    13
2-1-3 تعریف ارزیابی عملکرد    14
2-1-4 اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد    15
2-1-5 فرآیند ارزیابی عملکرد    16
2-1-6 انواع مدل‌های ارزیابی عملکرد    18
2-1-6-1 مدل اسکور    18
2-1-6-2 مدل تعالي عملکرد سازماني اروپا      18
2-1-6-3 مدل کارت امتیازی متوازن    19
2-1-6-4 مدل ارزیابی عملکرد 360 درجه    19
2-1-6-5 مدل برتری سازمانی    20
2-1-6-6 مدل تحلیل پوششی داده‌ها    20
2-1-7 ویژگی‌های یک مدل مناسب برای ارزیابی    20
2-2 مقدمه    22
2-2-1 مدیریت خرید    23
2-2-1-1چه کالایی باید خرید شود؟    24
2-2-1-2چقدر باید خرید کرد؟    24
2-2-1-3 چه موقع باید خرید نمود؟    25
2-2-1-4 از کجا باید خرید شود؟    25
2-2-1-5 با چه نرخی باید خرید کرد؟    25
2-2-2 مدیریت(زنجیره) عرضه(تأمین)    26
2-2-3 مدیریت عرضه و خرید    27
2-2-4 اهمیت عملکرد مدیریت عرضه و خرید    28
2-2-5 تأثیر مدیریت عملکرد مدیریت عرضه و خرید در عملکرد مالی شرکت‌ها    29
2-2-5-1 تعداد مدیران و خریداران استراتژیک    30
2-2-5-2 تعداد تأمین‌کنندگان    30
2-2-6 تأثیر محرک‌های عملکرد مدیریت عرضه و خرید در نتایج مدیریت عملکرد عرضه و خرید    30
2-2-6-1 صرفه‌جویی در هزینه‌ها    30
2-2-6-2 همکاری‌های عملکردی    31
2-2-6-3 مدیریت عملکرد تأمین‌کننده    31
2-2-7 تبدیل نتایج عملکرد مدیریت عرضه و خرید به عملکرد مالی شرکت    31
2-2-8 روش‌های مختلف انتخاب رویکرد ارزیابی مدیریت عرضه و خرید    32
2-2-8-1مدل‌های تصمیم‌گیری در زمینه شناسایی و صلاحیت تأمین‌کنندگان مناسب (انتخاب اولیه)    32
2-2-8-2 مدل‌های تصمیم‌گیری در مرحله انتخاب نهایی    33
2-3 مقدمه    43
2-3-1 تحلیل پوششی داده‌ها    43
2-3-2 تاریخچه مدل تحلیل پوششی داده‌ها    44
2-3-3 ماهیت ورودی و خروجی در مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها    44
2-3-4 راهکارهای بهبود واحدهای ناکارا در مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها    45
2-3-4-1 ماهیت ورودی محور    45
2-3-4-2 ماهیت خروجی محور    45
2-3-5 ویژگی‌ها و قابلیت‌های مدل تحلیل پوشششی داده‌ها    46
2-3-6 مدل‌های پایه‌ای تحلیل پوششی داده‌ها    46
2-3-6-1 مدل نسبت CCR    47
2-3-6-2 مدل مضربی CCR ورودی محور    47
2-3-6-3 مدل پوششی CCR ورودی محور    48
2-3-6-4 مدل مضربی CCR خروجی محور    48
2-3-6-5 مدلBCC  1    48
2-3-6-6 مدل جمعی    49
2-3-7 نقاط قوت و مزاياي تحلیل پوششی داده‌ها    50
2-4 پیشینه تحقیق    53

منابع

 

2-1 ارزیابی عملکرد
2-1-1 مقدمه:
بقا و دوام سازمان‌ها و همچنين توسعه آن‌ها نيازمند درک به هنگام فرصت‌هاي محيطي و تغییرات در بازار است. سازمان‌هايي که توان درک قواعد بازار را دارند، شانس بيشتري براي بهره‌مندی از فرصت‌ها مي‌يابند. تکنولوژي‌هاي جديد نگرش‌هاي نو و روش‌هاي نوين همه مي‌توانند قواعد موجود را دگرگون سازند و شرايطی کاملاً نوين بيا‌فرينند (عطافر و همکاران، 147:1389).
امروزه مسائل ناشی از افزایش رقابت و پیچیدگی محیط، سازمان‌ها را به فکر استفاده از روش‌های کاراتر و موثرتری در اداره امورشان انداخته است (آذر و دیگران، 1384)به بیان دیگر با گسترده‌تر شدن سازمان‌ها و افزایش دامنه نظارتی مدیران، ارزیابی و کنترل واحدهای سازمانی به ضرورتی برای مدیران تبدیل می‌شود. یکی از وظایف مدیران نظارت بر عملکرد سازمان‌هاست. (صالحی صادقیانی و دیگران، 1387:75).

2-1-2 تاریخچه ارزیابی عملکرد
از دیرباز تا‌ کنون، ارزیابی عملکرد از جمله بهترین راه‌هاي به دست آوردن اطلاعات براي تصمیم‌گیري در سازمان‌ها به شمار رفته است و قدمت شکل‌گیری نظام ارزيابي عملکرد به صورت رسمي را می‌توان به سه قرن پيش بازگرداند(تارمینا:103:2009) که در طول زمان با توجه به نيازهاي سازمان کامل‌تر گشته است. اما استفاده از نظام‌های ارزیابی به طور رسمی به قرن نوزدهم بر می‌گردد. در این دوره از ابزارهای بسیار ابتدایی برای ارزیابی سطح کیفی ستانده سازمان استفاده می‌شد (خدایی، 1387:10). بین سالهاي 1975 تا 1980 سازمان‌ها می‌توانستند تنها با تصمیم‌گیری بر اساس معیارهای مالی به موفقیت خود اطمینان داشته باشند، ولیکن با افزایش رقابت در بازارها، مدیران علاوه بر اندازههاي مالی نیازمند آگاهی از سایر جنبه‌های عملکرد سازمان نیز می‌باشند.
در دیدگاه سنتی، مهم‌ترین هدف ارزیابی، قضاوت و ارزیابی عملکرد است، ولی در دیدگاه نوین، فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده متمرکز شده است. مدیریت بر ارزیابی دستگاه‌ها براساس نگرش نوین در مقایسه با نگرش سنتی از تفاوت‌های اساسی در ابعاد مختلف برخوردار است. پیامد وجود نظام ارزیابی مبتنی بر دیدگاه نوین، بهبود رضایت، ارتقا سطح کارکرد و در نهایت اثربخشی فعالیت‌های سازمان خواهد بود. در صورتی که اهداف اساسی مرتبط با انجام ارزیابی در راستای رشد و توسعه بهبود عملکرد و فعالیت‌های سازمان و افراد بوده و پدیده قضاوت و مچ گیری در آن جایگاهی نداشته باشد، سازمان‌ها خود به استقرار نظام ارزیابی می‌روند و به طور مستمر برای بهبود مکانیزم های آن تلاش می‌نمایند. برآیند این تلاش‌ها، ایجاد خود ارزیابی در سازمان‌هاست که پیامد نگرشی رشد و توسعه عملکرد و در نهایت تحقق سریع‌تر و بهتر اهداف سازمانی است (نجفی و همکاران، 1387).
در دوره حاضر ارزیابی عملکرد در مقایسه با گذشته به مراتب تکامل‌یافته‌تر بوده و همسو با الگوی تحول اندیشه‌های مدیریت، ماهیت و کارکردهای آن توسعه‌یافته است. در سال‌های اخیر عواملی چون رقابت شدید، جهانی شدن و انفجار تکنولوژی، یادگیری سازمانی، قابلیت‌های خلق دانش و نوآوری عوامل غالب در ایجاد مزیت رقابتی هستند، به تبع آن، سازمان‌ها مجبورند در جستجوی معیارهایی فراتر از سنجه‌های مالی سنتی باشند(متین و همکاران، 1389).

جدول2-1 تمایز دیدگاه‌های سنتی و نوین در ارزیابی
ویژگی‌ها    معطوف به قضاوت
(یادآوری عملکرد)    معطوف به رشد و توسعه
(بهبود عملکرد)
نقش ارزیابی کننده    قضاوت و اندازه‌گیری عملکرد    مشورت دهنده و تسهیل‌کننده عملکرد
دوره ارزیابی    گذشته    آینده
استانداردهای ارزیابی    نظر سازمان و مدیران    خود استاندارد گذاری
هدف    کنترل    رشد، توسعه و بهبود
سبک    دستوری    گفتگو
        ( صفری، 1381 :20)


2-1-3 تعریف ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد فرایندی است که همه سازمان‌ها باید آن را انجام دهند آن‌ها ممکن است این کار را به صورت کاملاً سیستماتیک و یا خیلی سریع و خاص انجام دهند ولی به هر حال برای بهبود عملکرد باید به آن توجه کنند. این ارزیابی به واقع نوعی مصون‌سازی سازمان در برابر آفات پیش‌روست (پارکر، 2000).
بدین ترتیب ارزیابی عملکرد به مجموعه اقدامات و اطلاعاتی اطلاق می‌گردد که به منظور افزایش سطح بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به اهداف به شیوه‌ای اقتصادی توأم با کارایی و اثربخشی صورت می‌گیرد، به طوری که ارزیابی عملکرد در بعد «نحوه استفاده از منابع» اساساً در قالب شاخص‌های کارایی بیان می‌شود. اگر در ساده‌ترین تعریف، نسبت داده به ستاده را کارایی بدانیم، نظام ارزیابی در واقع میزان کارایی تصمیمات مدیریت در خصوص استفاده از منابع و امکانات را مورد سنجش قرار می‌دهد، که عمده‌ترین شاخص آن صرفه ‌اقتصادی یا بهینه بودن فعالیت‌هاست. از سوی دیگر ارزیابی عملکرد در بعد «سازمانی» معمولاً معرف اثربخشی فعالیت‌هاست، منظور از اثربخشی، میزان دستیابی به اهداف و برنامه‌ها با ویژگی کارا بودن فعالیت‌ها و عملیات است. (خدائی، 28:1387).
در تعریفی جامع، فرايند سنجش جامع عملکرد، در قالب عباراتي نظير: کارايي، اثربخشي، توانمندسازي، قابليت پاسخگويي در چارچوب اصول و مفاهيم براي تحقق اهداف و وظايف سازماني، ساختاري، برنامه‌ای و توسعه بلندمدت سازمان ارزيابي عملکرد سازمان اطلاق می‌شود و یا به عبارت ديگر منظور ارزيابي عملکرد اين است که مدير کليه امکانات مصرف‌شده اعم از مادی و معنوي را با بازدهي کار بر اساس معيارهاي مورد قبول مقايسه کند تا روشن شود که به اهداف کمي و کيفي مورد انتظار نائل آمده است یا خیر (سهرابی و خان محمدی، 6:1386).

2-1-4 اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد
رقابت فزاینده برای منابع کمیاب و تقاضای پاسخگویی از جانب سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان، موسسه‌ها و مراکز پژوهشی را تحت فشار قرارداده تا ارتباط و کیفیت نتیجه‌ها ونیز بهبود و سازگاری پژوهش‌ها را در اولویت قرار دهند. در نتیجه ارزیابی و بهبود عملکرد واحدهای پژوهشی در بسیاری از کشورها در حال توسعه در اولویت قرار دارد(محمودی، 1391: 28).

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

whatsuptelegrammailpinterest
logo

استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643