پاورپوینت فصل یازدهم 11 ( کودکانی که ناشنوا یا سخت شنوا هستند) کتاب روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی نوشته ساموئل کرک با ترجمه رقیه اسدی گندمانی، عباس
در قالب pptx و در 39 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب::
ویژگیهای کودکان و تعریف ناشنوایی سخت شنوایی
کیشا
کارلوس
ریموند
تعریف ناشنوایی سخت شنوایی و اختلال پردازش شنیداری مرکزی
شدت افت شنوایی
انواع افت شنوایی
سن شروع افت شنوایی
شیوع افت شنوای
علل افت شنوایی
عوامل ژنتیکی افت شنوایی
عصب شناسی و تحول مغز در ارتباط با کودکان ناشنوا و سخت شنوا
عوامل محیطی افت شنوایی
ارزیابی افت شنوایی کودکان
اندازه گیری افت شنوایی
اهمیت مداخله بهنگام برای کودکان با افت شنوایی
تحول شناختی کودکان با افت شنوایی
پیشرفت خواندن در دانش آموزان با افت شنوایی
تأثیر افت شنوایی بر زبان گفتار و ارتباط
سازگاری فردی و اجتماعی در دانش آموزان با افت شنوایی
رویکرد دو فرهنگی - دو زبانی به ناشنوایی
پاسخهای آموزشی برای کودکان ناشنوا و سخت شنوا
حمایتها و ساختارهای سازمانی برای دانش آموزان با افت شنوایی
رویکردهای پاسخ به مداخله برای دانش آموزان با افت شنوایی
حمایتهای سطح یک همگانی برای کودکان با افت شنوایی
حمایتهای سطح دو هدفمند برای کودکان با افت شنوایی
حمایتهای سطح سه فشرده برای کودکان با افت شنوایی
برنامه های ویژه برای دانش آموزان با افت شنوایی
الف:مدارس شبانه روزی
ب: آموزش و برنامه ریزی برای دانش آموزان با افت شنوایی
فناوری کمکی و آموزشی برای دانش آموزان ناشنوا و سخت شنوا
خانواده و مسایل طول عمر
انتقال برای دانش آموزانی که ناشنوا و سخت شنوا هستند
چالش های اینده
برنامه های ویژه برای دانش آموزان با افت شنوایی
الف:مدارس شبانه روزی
برای ناشنوایان مرکز ملی آمارهای آموزشی (۲۰۰۸) برآورد کرده است که تقریباً ۱۲/۴ درصد از دانش آموزان ناشنوا در سال ۲۰۰۶ در مدارس شبانه روزی آموزش دیده اند به این معنی که تقریباً نه هزار دانش آموز ناشنوا در این عوامل شامل افزایش برنامه غربالگری نوزادان و مداخلههای ،بهنگام کاهش شیوع ناشنوایی شدید مدارس شبانه روزی حضور دارند عوامل زیادی باعث کاهش حضور در مدارس شبانه روزی میشود حضور در مدارس شبانه روزی تمایل دارند که افت شنوایی شدید دارند و از خانواده هایی با وضعیت محیط های آموزشی عادی و لغو مدارس ویژه ناشنوایان است دانش آموزانی به تا ،عمیق افزایش تعداد کودکان با کاشت حلزون قانون گذاری فدرال مبنی بر دسترسی به برنامه و اجتماعی - اقتصادی پایین .هستند خانوادههای این کودکان درآمد ناچیزی دارند و مهارتهای زبانی گفتاری در آنها ضعیف است اگرچه میزان حضور دانش اموزان برای دانش آموزان ناشنوا فراهم میکنند و به عنوان بخشی از پیوستار خدمات برای بر طرف کردن نیازهای دانش آموزان در نظر گرفته میشوند
ب: آموزش و برنامه ریزی برای دانش آموزان با افت شنوایی
اگر کودکان قبل از ورود به مدرسه شناسایی ،نشوند یکی از مسئولیتهای مهم معلم عادی شناسایی علائم هشدار دهنده ای است که کودکان با مشکل شنوایی نشان میدهند.
رویکردهای پاسخ به مداخله برای دانش آموزان با افت شنوایی
اکثر دانش آموزان با افت شنوایی به خدمات فراهم شده در هر سه سطح الگوی پاسخ به مداخله نیاز .دارند برای یافتن خدمات مطلوب به دادههایی نیاز داریم که نقاط ضعف و قوت کودک را به دقت نشان دهد. از آنجا که نیازهای کودکان سخت شنوا پویا و در حال تغییر است ارزیابی باید به صورت سالیانه و تا حد ممکن به طور مکرر صورت گیرد ارزیابیهای مکرر به چند دلیل ضروری هستند :
افزایش درخواستهای اجتماعی و آموزشی که همزمان با رشد کودک اتفاق میافتد
• تغییر ساختار فیزیکی گوش و مطمئن شدن از اینکه وسایل تقویت صدا و دیگر فناوریهای کمکی مناسباند و کار میک کنند
سرعت پیشرفت فناوری و انتخابهای جدیدی که به علت این سرعت ظاهر میشوند
تکامل نیازهای کودک در طول سالهای تحصیل
علاوه بر ارزیابیهای رسمی به رویکرد پاسخ به مداخله نیاز است چرا که به اطلاعاتی وابسته است که نشان میدهد هر کودک چگونه یاد میگیرد و بر پیشرفت ،ایجاد شده، نظارت میکند تا بتوان حمایتها را تعدیل و تنظیم نمود همه این اطلاعات به وسیله نظامهای چند رشته ای گردآوری میشود تا با توجه به نیازها و توانمندیهای کودک طرح ریزی شود
تیم چند رشته ای در برنامه ریزی برای کودکان با افت شنوایی نقش حساس و مهمی دارد. این تیم معمولا شامل شنوایی ،شناس آسیب شناس گفتار و زبان و مترجم زبان اشاره میشود. علاوه بر این معلم والدین کودک و سایر متخصصان مورد نیاز در این تیم قرار دارند شنوایی شناس عنصر مهم تیم است زیرا میتواند درجه نوع و میزان افت شنوایی را ارزیابی ،نماید بر استفاده ی کودک از سمعک نظارت و از کاشت حلزون حمایت .کند آسیب شناس گفتار و زبان برای رشد گفتار و مهارتهای ارتباطی حمایتهایی فراهم میکند و مترجمها نیازهای ارتباطی کودک را در کلاس برآورده میکنند.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
کردستان سقز استان : کردستان - شهرستان : سقز - بخش : مرکزی - شهر : سقز - محله : حاجی آباد - خیابان پردیس - کوچه پرتو3 - پلاک : 6.0 - طبقه : 1
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com