پاورپوینت فصل هفتم 7 ( اختلال نقص توجه/بیش فعالی ) کتاب روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی نوشته ساموئل کرک با ترجمه رقیه اسدی گندمانی، عباس نسائی
در قالب pptx و در 48 اسلاید و قابل ویرایش
فهرست مطالب::
ویژگیهای کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
نشانه های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
بی توجهی
بیش فعالی
تکانشگری
بیایید با آنجلینا آشنا شویم
الگوی پردازش اطلاعات و اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
تعریف شناسایی و علل اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
شناسایی کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
خانواده های با پیش زمینهی فرهنگی و زبانی گوناگون
فراتر از چک لیستها
یچیدگیهای تاثیرگذار بر تشخیص کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
علتهای عصب ،شناختی ژنتیکی و محیطی اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
علتهای عصب شناختی اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
علت های ژنتیکی اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
علت های محیطی اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
همبودی اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و سایر حوزه های ناتوانی
استفاده از دارو برای نشانههای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
پاسخ های آموزشی برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
رویکرد پاسخ به مداخله برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
سطح یک همگانی برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
سطح دو هدفمند برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
سطح سه فشرده برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعال
برنامه های ویژه بعد از ،مدرسه روزهای تعطیل و تابستان
برنامه ریزی و آموزش برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
راهبردها چهار متغییر برای موفقیت
دستیابی به استانداردهای مشترک :کشوری طرح جامع برای یادگیری
فناوری کمکی برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعال
مداخله های رفتاری برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعال
راهبردهای مدیریت آموزشی
راهبردهای سازماندهی
خانواده های کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
انتقال به زندگی پس از دبیرستان و بزرگسالی برای افراد با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
خلاصه
استانداردهای مشترک کشوری برون دادهای پیچیده ای را نشان میدهد که انتظار میرود دانش آموزان در آنها تسلط یابند. این استانداردها برای دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی چالش برانگیز ،است اما غیر ممکن نیست مهارتهای مورد نیاز برای تکالیف یادگیری پیچیده مانند درک روابط علی در یک داستان با تکالیفی مانند رمزگشایی واژه و بخاطر سپردن واژه تفاوت دارد. بایلی، لورچ، میلیچ و کارنیگو (۲۰۰۹) گامهای مورد نیاز برای پردازش تکلیف یادگیری پیچیده (درک روابط علی در یک داستان را شرح داده اند:
۱. توجه کردن
.2. انتخاب رمزگردانی و تفسیر اطلاعات مهم.
..3 استفاده از داستان برای ایجاد فهم.
4. بازیابی اطلاعات پیش زمینهای مرتبط ۵
. استنتاج کردن برای تفسیر اطلاعات.
۶ نظارت کردن بر درک
این مهارتهای پردازشی برای درک روابط علی میتواند به سایر موقعیتها مانند درک و تفسیر نشانه های اجتماعی تعمیم یابد مشکلی که دانش آموزان با اختلال نقص توجه بیش فعالی دارند این است در حالی که آنها میتوانند پردازش عمیق تر را انجام دهند، اما باید تکلیف درگیر شوند تا بتوانند به اندازه کافی توجه شان را حفظ کنند. بایلی و به صورت کارآمد همکاران (۲۰۰۹) یک مطالعه طولی ۲۱ ماهه در مورد رفتارهای توجه ای در ۱۳۲ دانش آموز با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انجام دادند دانش آموزان با اختلال نقص توجه بیش فعالی در دو موقعیت متفاوت قرار گرفتند در یکی از موقعیتها اسباب بازیهایی برای حواسپرتی ارایه میشد و در اسباب بازی ارایه نمیشد آنها دریافتند که دانش آموزان با اختلال نقص توجه/ موقعیت دیگر هیچ بیش فعالی در شرایط ارایه اسباب بازی هیچ بهبودی در یادآوری نشان نمیدهند. یادآوری اطلاعات در شرایط بدون اسباب بازی بهبود نشان داد اما نکته نگران کننده این است که تفاوتی در درک روابط علی در هر دو موقعیت مشاهده نشد موقعیت ارایه اسباب بازی و بدون اسباب بازی آنها مطرح میکنند از آنجا که درک ایده های پیچیده نیازمند پردازش عمیق و پرزحمت است، بنابراین دانش آموزان با اختلال نقص توجه بیش فعالی نمیتوانند بدون حمایت ویژه در این فعالیتها درگیر شوند پژوهشگران پیشنهاد میکنند از آموزش مستقیم و آشکار برای ایجاد ارتباطهای معنی دار که برای درک منطقی لازم است استفاده شود. حفظ .نمایند
اختلال نقص توجه بیش فعالی شامل مجموعه ای از چالشهاست که توانایی کودک برای تمرکز حفظ ،توجه مهار تکانه ها و کنترل سطوح فعالیت را تحت تاثیر قرار میدهد .
گرچه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی یک واژه نسبتا جدید است اما مربیان و متخصصان پزشکی مدتهاست نشانه های آن را میشناسند.
. اختلال نقص توجه بیش فعالی به شیوههای متفاوتی ظهور پیدا میکند اما به صورت کلی نتیجه نقایص کار کرد اجرایی به وجود می.آید برخی از دانش آموزان از بی توجهی برخی دیگر از بیش فعالی و عده ای از هر دوی اینها رنج میبرند متخصصان برای تشخیص این اختلال از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، استفاده میکنند.
• متخصصان اغلب برای تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی علاوه بر مشاهدات بالینی و سایر ابزارهای تشخیصی شامل آزمونهای (هوش از مقیاسهای رتبه بندی مانند مقیاس کانرز کنند داده های مربوط به والدین و معلمان برای تشخیص صحیح اختلال نقص استفاده میدادههای توجه / بیش فعالی ضروری است زیرا تشخیص اختلال بدون اطمینان از وجود علایم رفتاری در محیطهای متفاوت مانند) مدرسه و خانه امکان پذیر نیست
دانش آموزان متعلق به پیش زمینههای زبانی و فرهنگی متنوع یا به احتمال بیشتری به عنوان اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شناسایی میشوند و یا این که زمانی که اختلال دارند نادیده گرفته میشوند.
تعیین میزان دقیق دانش آموزانی که اختلال نقص توجه بیش فعالی دارند کار دشواری است، به علت دامنه وسیع نشانه ها و همبودی اختلال نقص توجه بیش فعالی با سایر اختلالها
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
استان: کردستان، شهرستان : سقز
شماره تماس:: 09189763156
ایمیل : omidarzy@yahoo.com
کد پستی : 6683193643